Wednesday, May 30, 2012

lepak dengan BFF

Mieza S | 5/30/2012 05:11:00 PM | 5Comments |
dua hari lepas memang aku nak lah sangat hupdate belog. tapi apakan daya, ayah kesayangan aku tak kasi berukbend. malahan dia bawak pulak. haiyakkk.ta dapat nak update belog dengan cerita yang tergendala. sob-2. oke sedih tak cerita aku? sedih sangat kan?hhaha. secara tak langsung, alang-2 sudah menyeluk pekasam biar lah ke pangkal lengan. hehehe,. sengal.macam biasa,.hobi aku ken. nak tempek gambar yang bermaruah untuk tatapan aku sorang yang selalu sangat lah syok sendiri :)




oke secara am nya. aku tahu muka aku tak secomel korang ken? so korang berpendapat LAYAK pulak ke?aku sebagai seniman yang tak agung nak menempek muka yang keterlaluan  ni?hahahha. diam-2. sudah aku bilang, ni kan belog aku. apa kuasa yang kaw ada untuk bersuara? nak kene sepak jauh atas kaki gunung? 

haha. oke aku tak kuat pon sebenarnya nak buat macam tu. aku kan HAWA yang sopan menjaga tata susila. wakakka. angakt bakul sudah. 

oke sambung story. gambar ni aku amek dekat alam sentral. aku lepak dengan BFF aku. selalu jugak. sebab tak mampu nak lepak keyel en? aku budak shah alam jew. hahha. POYO sudah. biar lah biarlah. dimana bumi dipijak disitu lah langit dijunjung. tak perlu aku nak bangga dengan keyel padahal shah alam ni pon ada depan mata kan? 

dah lah. penat lah menaip. k bye.:)

budak sakai~

Mieza S | 5/30/2012 04:54:00 PM | 0Comments |
semalam aku mengalami tahap kebosanan yang sangat melampau batas. huh! akibat itu aku diserang demam aw aw. apekah itu? oke tak pernah dengar. aku baru je cipta. hahaha. diam semua .aku nak berceloteh. aku da menggelabah nak mula story. hahaha.. gila. semalam aku keluar lagi dengan abang angkat kesayangan aku.
nazrul, ayad propa je.jangan caya k? kalau kaw caya kaw bengong. hahaha.

meh nak tempek gambar budak sakai:)



rajin tak aku edit gambar dia? huh! aku memang rajin edit gambar kalau kebosanan tahap cipanzi sayang. sapa-2 yang malasedit, meh campak kat aku. aku bantu kaw . hahaha. tapi kena lah bayar upah,kalau tak kaki lah makan dia. agaga, garang tak aku?

kaw tengok. rasa macam nak lempaq je muka dia. sebab suka buat muka comel. hehhee. nazrul. i sudah fall in love sama kamu. sekali lagi nazrul. ni hanya propa k? -..-'. k lah papai :) 

Sunday, May 27, 2012

maaf kan aku

Mieza S | 5/27/2012 05:09:00 PM | 0Comments |
FROM : BUDAK TAK SEMPURNA





HARUS kaw tahu aku sebenarnya serba salah dengan apa yang aku tengah buat ni. serious. aku tahu kaw baik. dia layak untuk kaw. weyh, aku nak TEGASKAN dekat sini. TOLONG jangan pernah fikir perasaan aku dekat kaw. anggap lah itu angin yang membawa segala cerita pada dasarnya. aku tahu kaw tengah baca ni kan? sebab saban waktu kaw cerita dekat aku apa yang aku hupdate. 

aku malu. malu dengan diri sendiri sebab EGO. EGO untuk bersahabat dengan kaw. weyh, JUJUR aku cakap, aku sayangkan PERSAHABATAN kita. tak tergamak untuk aku singkirkan nilai ukhuwah yang pernah terjalin. cuma aku perlukan waktu untuk delete perasaan yang sedang bermaharajalela ni. 

tanamkan dalam jiwa kaw, bahawa aku hanya sebuah mimpi dalam alam fantasi. aku tak nak buat otak kaw buat kacaw dalam diri kaw sebab aku, tak layak rasanya. aku tahu dengan apa yang terjadi ni kaw tak akan rasa apa-2 sebab kaw cuma anggap aku seorang adik dan aku perlu terima hakikat itu. kaw hanya abang. seorang abang. ya abang. 

aku rasa aku on nset pon untuk apa? tadew funtion. sama macam aku on IM. tadew function. kaw 'sebok'-2 bising pasal aku OFF IM dengan nset sebab pe? kaw bosan ye? tadew orang nak kacaw kaw macam selalu eh? memang muka aku tempat orang meluahkan rasa bosan~ . lalalala, 

bila tiba masanya nanti aku dengan rela hati yang akan berbaik dengan kaw. tapi aku tabik dengan kaw sebab kaw sabar layan perangai aku. TERIMA KASIH abang. oke pelik! kaw IM-2 aku. aku tak balas pon kaw sabar je tunggu. erkk, tak tahu lah pulak kalau kaw ta rasa kesah dengan apa yang aku buat ni. 

sabar eh? kalau aku okay aku text kaw call kaw buat macam biasa tadew pape berlaku macam semalam. aku doakan kaw cepat baik demam. nanti boleh ukur KL. buat jalan baru :) . boley main FUTSAL sampai patah kaki. petik gitar sampai jari lebam. hahhaaha. aku sayang kaw ABANG. 

terima kasih sudi jadi super senior aku :) . yang tak berkelulusan. yang selalu menggedik. yang selalu buat perangai kanak-2 rebina tapi comel. buat aku rasa macam nak geram je dengan kaw. weyh. IGNORE apa yang aku buat. jangan BENCI aku taw? eh? aku mohon tu je. 

thanx. k bye, 

Saturday, May 26, 2012

bantu aku

Mieza S | 5/26/2012 11:21:00 PM | 0Comments |

YA ALLAH, BIARKAN DIA PEGI DARI HIDUPKU. SESUNGGUHNYA
AKU BUKAN LAH WANITA TABAH . 
YA ALLAH, SINGKIRKAN RASA CINTA PADANYA, 
KERANA AKU TIDAK MAMPU MENANGGUNG RASA YANG MEMBEBAN.
YA ALLAH, BANTU AKU UNTUK BERPIJAK DI BUMI YANG NYATA. 
KERANA AKU TIDAK SANGGUP MEMBOHONGI HATI.
YA ALLAH, JANGAN BIAR AKU MENGINGATINYA, 
KERANA JIWA KU TERSEKSA, 
YA ALLAH, KUATKAN AKU UNTUK MENGHADAPI SEMUA INI, 
KERANA SESUNGGUHNYA AKU TAK MAMPU BERDIRI.
YA ALLAH, RASA CINTA INI SELALU MENGGANGGU,
JANGAN BIAR IA TERUS MEKAR.

aku tak nak tipu diri aku. aku benci jadi penipu. penipu tu adalah pelaku dosa.
aku tak nak dilabel sebagai pelaku dosa. aku tak nak. 
bodohnya aku sebab manjakan perasaan. 
tengok apa jadi sekarang. macammana nak buat? kadang-2 aku terpaksa 
jadi propa untuk bajet cool tapi sebenarnya aku menangis. 
kadang-2 aku bajet halau dia jauh-2 tapi sebenarnya aku nak dia
ada selalu dengan aku. aku terpaksa bersetongkol dengan hati dan perasaan,
dengan menanam perasaan benci dekat dia tapi sebenarnya
aku sayang dekat dia. aku malu dengan diri aku sendri. 
aku pendam perasaan dekat orang yang tak pernah
menyedari kewujudan cinta. rasa sia-2 je semua ni.
kalau aku terus belajar benci dia mungkin sakit
untuk aku terima tapi lama-2 aku boleh terima kod. 
belajar sakitkan hati dia, belajar buat dia benci aku,
belajar khianati dia, belajar tipu dia, 
belajar buat dia rasa kenal aku adalah satu bende yang
paling menyesal dia buat. MAMPU TAK AKU BUAT DIA BENCI AKU? 

YA ALLAH, PIMPIN KU KE JALAN YANG ENGKAU REDHAI.
YA ALLAH, BIAR AKU MENITI RASA CINTA DENGAN KEBAHAGIAAN. 
YA ALLAH, GAGAHKAN HATI UNTUK MENANGGUNG.
YA ALLAH, AMPUNKAN DOSA-2. AMIN~ 

MITOS KAPPA

Mieza S | 5/26/2012 09:25:00 PM | 0Comments |
nak dijadikan cerita, adik aku yang paling kecik ni kemain pandai sangat akan kebijaksanaan yang dia miliki, maka, KOMIK 'THE HACKER ' and lagi satu apa tah tajuk dia. tapi yang penting aku sayang kedua-2 nya sebab dua-2 aku beli pakai duit belanja sekolah kod. pengorbanan besar tu. tapuk tangan sikit untuk aku. hehehe. dua-2 komik uh kene rampas sebab ada sportceq kat sekolah dia. sakai~ sekolah rendah nak bajet bawak komik. dah la amek aku punya. marah je.

bila komik aku da kene rampas, dia gantikan lah dengan komik member dia yang agak macam kekanak rebina tu kasi kat aku. aku sebagai kakak yang baik hati terima jela dengan sebuah senyuman palsu. hahaha. tajuk komik tu 'MISI MENYELAMAT KAPPA'. mesti korang pernah baca kan? apa yang buat aku tertarik dengan komik ni adalah mengenai MITOS yang diuar-2 kan. hahaha. selama ni kita cuma tahu MITOS dari negara kita sendiri je kan?

contohnya MITOS pasal PUTERI GUNUNG LEDANG lah, HANG TUAH lah, LAGENDA MAHSURI lah, banyak lah lagi, kita sendiri pun tak tahu mende uh memang wujud ataw sekadar cerita dongeng dahulu kala. komik ni cerita pasal MITOS KAPPA.

APA ITU KAPPA ? 
kappa ialah sejenis makhluk mitos JEPUN yang dikenali sebagai mambang air. walaupun banyak penemuan dilaporkan tetapi masih tiada bukti tangkapannya. ia dikatakan berketinggian satu meter dan kelihatan seperti haiwan amfibia. badannya dikatakan mengeluarkan bau yang kuat dan dipercayai hidup dalam sungai yang bersih. menurut cerita lagenda, nyawanya akan terancam tanpa air.


BAGAIMANA RUPA KAPPA? 
-kura-kura
kura-kura juga dikenali sebagai ikan air dalam bahasa cina. corak pada cengkerangnya sama seperti KAPPA.
-burung
  mulut KAPPA dikatakan seperti paruh burung.
-katak
kulit KAPPA bewarna hijau kekuningan seperi katak. KAPPA mengeluarkan lendir melekit untuk menyejukkan badan sama seperi KAPPA.
-memerang
ia hidup dikawasan berhampiran air seperti memerang.KAPPA juga dikatakan mampu berenang pantas kerana memiliki struktur kaki sirip.

KEGEMPARAN MUMIA KAPPA?
orang Jepun mempercayai kewujudan KAPPA. ada yang mendakwa menyimpan KAPPA yang dijadikan mumia.

MITOS WARISAN ..
pada tahun 1993, sebuah keluarga bernama Tajiri dari Imari, wilayah saga menemui katak lama berwarna hitam semasa membaiki bumbung rumah. mereka mendapati ada bangkai kering di dalam kotak itu. menurut orang tua dalam keluarga Tajiri, kononnya itu ialah bangkai KAPPA. ia menjadi pusaka turun temurun sejak lebih 200 tahun lalu. keluarga Tajiri masih menganggapnya suci sehingga kini.

TANGAN KAPPA DI WILAYAH FUKUOKA ..
Fujita Masato, seorang pengumpul dari wilayah Fukuoka dikatakan memiliki rangka tangan KAPPA. dianggarkan berukuran 15 sentimeter panjang dengan empat jari. para saintis dari universiti Tokyo belum dapat mengenal pasti identiti pemilik anggota badan tersebut.

ni ada lah salah satu gambar KAPPA yang dikatakan MITOS oleh orang JEPUN yang telah dijadikan MUMIA.


terima qada' qadar ALLAH

Mieza S | 5/26/2012 02:30:00 PM | 1Comments |
FROM : BUDAK TAK SEMPURNA






tiap detik yang berlalu itu kadangnya mengajar aku untuk terus gagah dalam melawan rasa hati. semalam sumpah heppy dengan dia. hahhaa. tak tahu lah kenapa. tapi, tah. dia baik kod~ tak-2 bukan sebab dia baik. tapi sebab aku yang suka dekat dia, so bila dia ada dengan aku mesti lah rasa happy kan? tercalit jugak rasa bersalah sebab anggap dia macam apa yang aku nak. sebab dia dah berpunya.

aku cuba didik hati aku untuk belajar menerima dia sebagai kawan biasa. aku tak rasa aku perlu menangis sebab  bila aku da anggap dia lebih air mata ni akan menggedik paksa untuk keluar bila dia jauh. padahal dia bukan aku punya. kan macam gedik tu aku. hahaha. oke lawak~ biar lah. janji aku gelak-2 tak nak sedih-2.

dia bukan hak aku jadi mana boleh buat dia lebih-2 . kan kan? biar jelah dia jadi kawan aku. bukan mati pon kan. cuma hati retak sikit je. ahaha. menggedik sungguh bermadah! sukahati dia nak layan aku ke tak nak ke nak kawan aku ke tak nak ke janji aku taw yang dia tengah BAHAGIA. tu je aku nak. kan kan?

bukan senang nak paksa hati sendiri untuk terima ketentuan ALLAH yang satu ni. kadang-2 menguji IMAN bilamana dia bahagia dengan orang lain. tapi aku tak rasa aku perlu point dia BAHAGia dengan orang lain. kan dia tengah BAHAGIA? macam lah aku dapay bahagia kan dia macam yang orang tuh buat dia kan? so, biar, lepaskan. dia bebas dengan insan tu. tak perlu aku nak kongkong-2 jiwa dan hati dia :)

pertemuan itu ada perpisahan ..

aku taw bende ni akan jadi jugak satu hari nanti. dan aku redha. apa pun yang jadi. ~ 

Friday, May 25, 2012

kuat kan aku YA ALLAH

Mieza S | 5/25/2012 05:13:00 PM | 3Comments |
FROM : BUDAK TA SEMPURNA


YA ALLAH, sampai bila mesti aku tanggung perasaan aku? kenapa mesti aku yang ada perasaan? kenapa mesti aku ? aku benci bila perasaan hadir. aku rasa macam nak nyah-2 kan je dia dari hidup aku.

aku rasa malu dengan diri aku sendiri sebab ta dapat nak buat apa yang orang lain buat. kenapa aku tak sempurna? ya allah, kalau lah aku ni sempurna macam orang lain kan bagus. dah lama aku dapat kecap kebahagian aku dengan orang yang aku sayang. tapi aku tak mampu.

kenapa orang semua tengok aku perfect, tapi sebenarnya tak. kalau orang yang cakap aku tuh perfect dah lama lah aku tak kena ejek dengan orang lain. perlu aku dengar  hinaan orang? hey, bilatah semua ni akan berakhir.

satu je aku mintak. aku nak sangat mati dalam iman waktu remaja. aku tak nak tunggu tua, sekarang,. sebab aku tak nak buat dosa. dan aku taw. sampai aku mati pong tak akan ada orang nak dekat aku,

sekarang aku bukan jatuhkan martabat aku sendiri, tapi aku tengah nak berkongsi apa yang aku rasa,. aku bukan ada sesiapa yang boleh dengar semua cerita aku,

kat sini je aku boleh cerita semua, aku tak segan kalau ada orang mengata aku sebab aku burukkan diri sendiri dekat PUBLIC. lagipun buruk-2 aku. tu diri aku jugak. aq bukan orang lain. aku nak mati weyh. aku tak suka ada perasaan. aku macam nak bunuh-2 je! k bye. 

SAMBUTAN HARI CIKGU KAT SEKOLAH

Mieza S | 5/25/2012 02:51:00 PM | 0Comments |
TO : BUDAK TAK SEMPURNA



hai semua, oke semalam kemain aku rasa macam nak bunting pelamin sebab ta dapat nak online dan yang paling penting sekali aku ta dapat nak luangkan masa untuk belog mucuk aku ni. -..-' . ah! belog betapa aku amat merindui mu. bagaikan matahari merindui kesiangan, bagai malam merindui bulan. wah wah wah. menggedik terlebih suda. hahahha. 


hari ni merupakan hari terakhir kat sekolah sebelum cuti 2 minggu. kan kan? oke aku rindu nak sekolah. ta nak cuti. nanti x dapat jumpa kengkawan ngek. tadi sambutan hari guru peringkat sekolah.bak kata NOOR FAHMI gempak. memang gempak. tapi dalam banyak-2 persembahan paling gempak tahap rasa macam nak lempar dengan air jamban ialah persembahan 3 suara. gempak sangat. hahaha. betapa kegempakkan nya itu ta dapat nak mengalah kan mana-2 peserta ujibakat malay idol. wakakaka. oke tipu. hancos~


tapi sebelum tu aku nak mintak maaf sangat dekat sis MIRA , sebab aku komik tu kene amek dengan cikgu HATTA. oke sentap 5 saat. aku baca dia nampak je. menyampah sungguh! erkk, bagaimana lah nak tebus kesalahan bengong nih. eii. cikgu ni sungguh la. sapa suruh buat ucapan serupa kambing meragut rumput. mendatar sahaja gamaknya. kan da jadi cenggini. sekarang salahkan aku pulak. BAGUS cikgu. SELAMAT HARI CIKGU.


:) , hahaha, eii marah aku dengan beliau. nasib hari cikgu. kalau hari murid memang dah lama onar lah citew dia. wakakaka. hari ni sangat kegembiraan terserlah. tapi yang tak best nye aku ta dapat nak pusing belakang sebab aku rasa macam ada batu besar hempap atas kepala. aku tak nak mati woo. 


ASYRAF datang? apekah? oke aku sawan sambil menonton filem di atas pentas teater -..-' . tapi jangan risau jangan gundah jangan gulana kerana sesungguhnya sawan ni langsung tak mendatang kan bahaya samaada dari segi fizikal mental dan yang sewaktu dengannya.


nak cerita dekat sini. aku kalut sangat, oke! malu~ hahaha. tapi aku nampak dia just dari jauh, TEGOR? lawak apa bengong. sat lagi aku tegoq dia, dia dok ... oke tak nak  lah sambung. aku kan tak lawa ta cantik ta sempurna ta sama macam orang lain. jadi aku taw aku lain dan aku taw sebab aku lain orang akan ejek-2. tadi pong kene jugak. aku tataw la form 5 ke form 4 ke. tapi ALHAMDULILLAH sebab dua orang makhluk ALLAH ni ejek-2 aku secara tak langsung topap pahala aku bertambah. terima kasih taw. 


aku tak kisah lah dia mahu ejek ke mahu hina ke tu dia punya pasal. mulut dia. dia suka pong png pong pang malukan orang lain. tengok lagi beberapa tahun apa jadi kat dia. tapi sebelum tu aku nak ucap TAHNIAH awal-2 lah kat dorang 2 , hahaha.


aku tak rasa menyesal pong datang sekolah tadi sebab aku disajikan dengan pelbagai persembahan yang agak mengancam jiwa raga aku. sumpah tak tipu. hahha. oke lah. malas la nak berceloteh panjang-2 aku je pon yang syok sendiri. hahahh XD . k bye, 

Wednesday, May 23, 2012

lepak dekat tasik

Mieza S | 5/23/2012 10:34:00 PM | 0Comments |


hai semua. walaupun harini aku masih teringat dengan apa yang berlaku malam semalam. harini aku rasa macam fuhh. lega lah sikit hati sebab dapat jumpa abang aku. sorry-2 tertempek muka kaw pulak. haha. kisah pulak aku. jangan marah taw baby :). aku sayang kaw. wakkaka. oke guraw ! -..-' .

terima kasih ajak keluar. aku dapat tenangkan pikiran dapat gelak-2 dengan kaw. even aku tak ada abang, tapi aku rasa happy sangat sebab kaw sudi jadi abang aku. dan aku nak kaw taw. betapa aku tak nak kaw pergi dari hidup aku. paham? walaupun ramai yang ta suka dengan perangai kaw yang suka bahan orang tuh, aku tetap suka dengan perangai kaw.

perangai kaw kadang-2 buat orang lain terhibur :) . terima kasih di atas kerjasama anda dalam menggembirakan aku secara tak sedar. kadang-2 kan aku terpikir yang aku ni tak layak ada hubungan apa-2 dengan kaw sebab untuk kesekian kalinya aku ulang ayat yang paling orang benci dengar, "aku manusia tak sempurna dan ta layak memiliki apa pun"

maaf, tapi, haha. oke lupakan. kaw sakit makan lah ubat. pemalas!! macam budak-2. memang kaw budak kod~ tape-2 nanti kalau kaw ta makan ubat aku lambung kaw atas pokok k? comel je kan?

weyh nak taw aku benci tengok kaw buat muka kanak-2 rebina yang ala-2 konon comel tu kan? tapi aku suka doe. kelakar. perangai kaw comel sangat. hahaha, nanti kaw free calling-2 aku lagi taw. kbye. aku olwez rindu kaw . sama macam aku rindu kenangan dekat macdi sebab jeles tengok kaw dengan orang lain. wakaka. oke tu tak matang lagi. diam! hahah

k , lah . papai. lepak FB pulak. 

ujian ALLAH

Mieza S | 5/23/2012 02:36:00 PM | 2Comments |

FROM : BUDAK TAK SEMPURNA

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM,, 
"Sesungguhnya kami milik Allah dan kepadaNya kami akan kembali, Ya Allah, Berikanlah ganjaran kepadaku di atas musibah yang menimpaku dan gantikanlah untukku sesuatu yang lebih baik darinya."


ALHAMDULILLAH, harini paper terakhir. aku dapat jawab walaupun aku yakin dengan sepenuh perasaan jiwa raga bahawa jawapan tu memang confident gilew salah -..-' . semalam aku call abang izzul, anak kesayangan puan sri hawa :) . aku mengadu dengan dia. bahawasanya aku, aku wanita lemah yang mampu mengalirkan air mata saat ALLAH SWT menguji dengan secebis ujian. aku tahu aku tak bersalah. atas dasar ALLAH itu hanya ingin menguji iman para hamba nya maka dia hadiahkan aku dengan secebis ujian.

sekali lagi, ALHAMDULILLAH. kerana DIA mengambil berat hamba nya ini yang terkadang melupakan NYA saat diri terbuai dengan keindahan palsu dunia. DIA pencinta paling setia. :) betapa kadang-2 rasa malu dengan diri sendiri. sebab cinta nya tak pernah dibalas.

air mata aku mengalir saat menulis tinta. maaf, aku bukan sengaja mencipta. sudah lama tertahan di tubir mata. aku biarkan ia mengalir agar bebas. betapa kadang-2 saat kita ditimpa ujian baru mula mengingatinya. sesungguhnya aku menyesal.

YA ALLAH, jauhkan aku dari sebarang perasaan yang pernah hadir dalam jiwa ini YA ALLAH, aku tidak mampu menanggung perasaan ini. YA ALLAH aku manusia biasa yang tak pernah lari dari sebarang PERASAAN, tapi kali ini aku betul-2 rasa terseksa. dia tinggalkan aku kerana kenangan. maafkan aku kakak. tapi aku betul-2 rasa tersentuh dengan kata-2 engkaw. betapa aku terlalu merindui kenangan kita. dan sekarang kaw tinggalkan aku kerana apa? saat lelaki itu tinggalkan aku. adakah kalian bersama kembali?

alhamdulillah. walaupun aku dikhianati tapi sesungguhnya tak akan aku mencipta dendam. dendam itu mampu memakan diri. aku belajar untuk tidak berdendam,. kerana ALLAH sentiasa ada saat aku merasa sebuah kehilangan.

sila lihat tepi >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
anda nampak lelaki itu? ye. aku pernah kata aku suka dia. *oke tak segan nak cakap yang aku suka dia. dan aku tak pernah kesah kalau suka aku tak berbalas. aku rela. :) dan itu yang aku nak.

"Aku slalu igt ulang ckp dye .. Boleyyyy .. Ouh yeah .. Hehe .. Tp skang da xde agy mcm dulu .. Hmmmmm"

kaw pon jangan risaw. betapa kalau aku berubah. aku tetap aku. dan aku tak mungkin akan menjadi orang lain. apa yang kaw perlu taw aku selalu doakan orang-2 yang aku pernah sayang mencipta kebahagian dengan insan yang dicintai. :) . aku kuad. aku gagah melawan rasa air mata biarpun kaw lambat JUJUR. hak kaw, diri kaw untuk mencintai siapa yang kaw suka.

aku cuma aku yang kadang kala diri nya mempersoal takdir atas kejadian. tak pernah aku memberontak untuk mencuri hati sesiapa. aku cuma rasa teraniaya. maaf, bukan salah kaw. semua terjadi atas kesalahan diri aku sendiri. aku puas. air mata aku dah keluar semuanya semalam walaupun time aku jawab kertas periksa aku menangis lagi.

perlu kaw tahu, air mata yang mengalir ni bukan kerana tidak mendapat kasih. tapi kerana aku rasa dikhianati atas persahabatan yang tercipta. demi ALLAH. aku terlalu mencintai nilai persahatan yang sebenar. bukan persahabatan yang terlalu banyak propa. tapi luhur nya hati dalam bersahabat. maaf, aku wanita tak sempurna.

selayaknya aku dikhianati, dan tak pernah lupa untuk aku mengucapkan terima kasih atas persahabatan itu. salam~ 

Tuesday, May 22, 2012

menggedik

Mieza S | 5/22/2012 05:28:00 PM | 0Comments |

from : budak tak sempurna 

saja aku membiarkan jari-2 menaip di atas papan keyboard walaupun peperiksaan pertengahan tahun belum habis. hahaha, aku mahu menggedik la. 5 saat pun jadi lah. walaupun aku tahu kalau da membebel cerita memang over dos lah kan. k fine. gedik. diam-2 rakyat jelata, beta nak bertitah. barang siapa gedik macam beta sila hulurkan tangan. meh kita men sep-2 tom-2. *apekejadah la pulak -..-'* . hahaha, biarkan saja.

tadi paper PROGRAMMING OF DEVELOPMENT. siyez gila aku dapat jawab dengan suatu kebanggaan yang tak pernah aku rasakan kala menjawab kertas yang ketebalannya melampau-2 tu. aku cuma kosongkan soalan yang dia tanya pasal icon yang ada kat dalam POWER POINT. sebab aku lupa baca. eh, tak la. dah baca tapi lupa. banyak makan semut panggang gamaknya :D. hahaa. janji aku puas. lepastu belajar macam biasa lepas break yang kedua sebab tak ada paper.

esok ada paper FUNDAMENTAL OF PROGRAMMING. hah yang ni susa. wooo, tak mampu nak jawab even soalan dia cuma nak mintak programmer buat program satu tambah satu. oke aku tak pandai :( . soalan dia senang macam suruh kambing menari shufele kan? tapi nak buat memang ya allah serabut sangat. tapi. dah la. jakgi pukul 6 aku study la. sebab ayah aku balik keje. dia tak tahu pon aku amek berukbend dia. hehehe.

sebenarnya aku saja nak menggedik pasal dia. dia tuh sapa? manusia la ngek. hehehe, nak cerita kat hampa ni yang aku dah. jap BFF aku kata aku fall in love. mana mungkin. aku tak layak nek meng falling-2 loving-2 ni. hanya mampu diam dan simpan rasa itu. aku nak buang perasaan ni pun tak boleh sebab ALLAH menfitrah kan pada semua umat manusia kan?

nak tak nak terima jelah dengan redha walau tak pernah berbalas. itu pun qada' qadar ALLAH jugak. ALLAH sengaja menguji kita dengan perkara yang kita ta dapat terima. tapi jangan risau. ALLAH tu pemurah lagi maha penyayang. tak pernah dia bagi dugaan dekat kita yang melampau-2 sampai tak mampu nak tanggung. so, kalau kaw rasa ujian yang kaw terima sekarang ni berat. kaw silap besar. sebab sebenarnya kaw masih mampu pikul. cuma kaw tak kuad nak hadapi kan?

aku 'ter' suka dekat budak gemok ni. hahaha. aku suka sembang dengan dia. sebab perangai dia tak annoying cam orang lain. dia suka buat lawak. siyez sayang. hahha. oke tak nak cakap lebeh-2 nanti ta dapat cover muka tak cun yang tuan punya badan da taw. nanti kantoi malu aku. nanti orang menyialkan aku sebab suka dia. muka aku dah la buruk. hodoh bagai. kan kan? tak payah nak bajet bagus kata aku ta bersyukur bagai.

padahal kaw pon sebenarnya akan kutuk-2 aku en? haha, manusia beb. kalau pandai cakap aku cam tu. ce kasi sorang budak yang tak pernah kutuk kejadian tuhan. sama ada secara terang terangan atau tak ada. aku dengan selamba lend boleh siap kasi korang middle finger weyh. comel je. memang tak akan ada kan kan?

oke malas aku nak taip panjang-2. aku busy dengan encik pehbuk aku. laalala. babai sayang semua :) 

Saturday, May 19, 2012

Misteri Penciptaan Isa, Parthenogenese, dan Ruh Jibril

Mieza S | 5/19/2012 11:01:00 PM | 0Comments |

Nabi Isa adalah Nabi Pengembara, sebagaimana diceritakan di dalam beberapa hadits, antara lain :
Dalam Kitab Hadits Kanzul Ummal diriwayatkan oleh Abu Hurairah :
Allah telah mewahyukan kepada Nabi Isa a.s. : “Wahai Isa, berpindah-pindahlah engkau dari satu tempat ke tempat lain, supaya jangan ada yg mengenali engkau lalu menyiksamu”.
Diriwayatkan oleh Jabar : Nabi Isa a.s. senantiasa mengembara dari satu negeri ke negeri lain. Dan disuatu tempat bila malam tiba, beliau memakan beberapa tumbuhan hutan, serta meminum air bersih”.
Diriwayatkan oleh Abdullah ibn Umar r.a. : “ Yang paling dicintai oleh Allah adalah orang-orang yg gharib (miskin)”. Ditanyakan kepada beliau (saw) apakah gharib itu? Apakah orang-orang seperti Nabi Isa a.s. yang melarikan diri dari negerinya dengan membawa Iman?
Gelar Al Masih sendiri artinya adalah : Dia yg melakukan pengembaraan di negeri-negeri dan bagian-bagian dunia (Murthada Az Zabidi, Tajul ‘Uruus Jilid II). Dia yg banyak melakukan perjalanan di muka bumi dalam rangka penghambaan kepada Allah dan tidak berdomisili di satu tempat saja (Muhammad bin Ahmad al Qurthubi).
Kelahiran Isa melalui proses Parthenogenese
Sekitar tahun 80-an, melalui serial bukunya “Tauhid dan Logika”, Ustadz Nazwar Syamsuberkesimpulan bahwa Nabi Isa lahir ke dunia melalui proses Parthenogenese
Proses Parthenogenese sendiri bermakna, membesarnya bayi dalam kandungan sang ibu di luar hukum alam manusia. Telur (ovum) dari ibunya tidak memerlukan bertemu dengan spermatozoa bapak untuk membentuk suatu embrio yang kemudian menjadi bayi (Sumber :BUNDA MARIA versus MARYAM).
In 1956 the medical journal Lancet published a report concerning 19 alleged cases of virgin birth among women in England, who were studied by members of the British Medical Association. The six-month study convinced the investigators that human parthenogenesis was physiologically possibleand had actually occurred in some of the women studied (sumber : Can Pregnancy Occur Without Man).
Proses selanjutnya adalah “ditiupkan”-nya ruh ke dalam janin sang bayi. Proses ini diawali oleh kedatangan Jibril (Ruhul Qudus) menemui Maryam binti Imran, sebagaimana terdapat di dalam keterangan ayat berikut :
Dan ceritakanlah (kisah) Maryam di dalam Al-Qur’an, yaitu ketika ia menjauhkan diri dari keluarganya ke suatu tempat di sebelah timur, maka ia mengadakan tabir (yang malindunginya) dari mereka, lalu Kami mengutus roh Kami kepadanya, maka ia menjelma di hadapannya (dalam bentuk) manusia yang sempurna”.
Maryam berkata: “Sesungguhnya aku berlindung daripadamu kepada Yang Maha Pemurah, jika kamu seorang yang bertaqwa”. Ia (Jibril) berkata: “Sesungguhnya aku ini hanyalah seorang utusan Rabbmu, untuk memberimu seorang anak laki-laki yang suci”.
Maryam berkata: “Bagaimana akan ada bagiku seorang anak laki-laki, sedang tidak pernah seorang manusiapun menyentuhku dan aku bukan (pula) seorang penzina!”. Jibril berkata: “Demikianlah. Rabbmu berfirman: “Hal itu adalah mudah bagi-Ku, dan agar dapat Kami menjadikannya suatu tanda bagi manusia dan sebagai rahmat dari Kami, dan hal itu adalah suatu perkara yang sudah diputuskan”. (QS. Maryam (19) ayat 16-21)
Dalil Ruh Nabi Isa adalah Malaikat Jibril…
Ada sebagian orang berpendapat, bahwa ruh yang bersemayam didalam tubuh Nabi Isa, sejatinya adalah malaikat Jibril (Ruhul Qudus)
Mari kita perhatikan Hadits berikut ini :
Dari Umar juga dia berkata : Ketika kami duduk-duduk disisi RasuluLLAH SAW suatu hari tiba-tiba datanglah seorang laki-laki yang mengenakan baju yang sangat putih dan berambut sangat hitam, tidak tampak padanya bekas-bekas perjalanan jauh dan tidak ada seorangpun diantara kami yang mengenalnya. Hingga kemudian dia duduk dihadapan Nabi lalu menempelkan kedua lututnya kepada kepada lututnya (RasuluLLAH SAW) seraya berkata: “ Ya Muhammad, beritahukan aku tentang Islam ?”, maka bersabdalah Rasulullah : “ Islam adalah engkau bersaksi bahwa tidak ada ILAAH ( yang disembah) selain ALLAH, dan bahwa Nabi Muhammad Utusan ALLAH, engkau mendirikan shalat, menunaikan zakat, puasa Ramadhan dan pergi haji jika mampu “, kemudian dia berkata: “ anda benar “. Kami semua heran, dia yang bertanya dia pula yang membenarkan. Kemudian Dia bertanya lagi: “ Beritahukan Aku tentang Iman “. Lalu beliau bersabda: “ Engkau beriman kepada ALLAH, malaikat-malaikat-NYA, kitab-kitabNYA, rasul-rasul-NYA dan hari akhir dan engkau beriman kepada takdir yang baik maupun yang buruk “, kemudian Dia berkata: “ anda benar“. Kemudian dia berkata lagi: “ Beritahukan aku tentang ihsan “. Lalu Beliau bersabda: “ Ihsan adalah engkau beribadah kepada ALLAH seakan-akan engkau melihatNYA, jika engkau tidak melihatNYA maka DIA melihat engkau” . Kemudian dia berkata: “ Beritahukan aku tentang hari kiamat (kapan kejadiannya)”. Beliau bersabda: “ Yang ditanya tidak lebih tahu dari yang bertanya “. Dia berkata: “ Beritahukan aku tentang tanda-tandanya “, beliau bersabda: “ Jika seorang hamba melahirkan tuannya dan jika engkau melihat seorang bertelanjang kaki dan dada, miskin dan penggembala domba, (kemudian) berlomba-lomba meninggikan bangunannya “, kemudian orang itu berlalu dan aku berdiam sebentar. Kemudian beliau (Rasulullah) bertanya: “ Tahukah engkau siapa yang bertanya ?”. aku berkata: “ Allah dan Rasul-Nya lebih mengetahui “. Beliau bersabda: “ Dia adalah Jibril yang datang kepada kalian (bermaksud) mengajarkan agama kalian “. (Riwayat Muslim dalam Kitabul Iman)
Sekarang coba perhatikan Hadits diatas pada bagian yang dicetak tebal, yakni ketika Jibrilbertanya tentang Kiamat, maka Nabi menjawab : Yang ditanya tidak lebih tahu dari yang bertanya, maka disimpulkan bahwa Jibril lebih tahu mengenai hari Kiamat dibandingkan Nabi Muhammad. Lalu kita hubungkan dengan ayat berikut :
Dan sesungguhnya Isa itu benar-benar memberitahukan tentang hari kiamat. Karena itu janganlah kamu ragu-ragu tentang kiamat itu dan ikutilah Aku. Inilah jalan yang lurus.” (QS. Az-Zukhruf (43) ayat 61)
Dijelaskan bahwa Nabi Isa lah yang memberitahukan tentang masa hari Kiamat secara global, bukan memberitahukan secara detail waktu tepatnya, karena itu hanya ALLAH yang tahu.
Sementara Jibril dalam Hadits di atas, memiliki pengetahuan tentang hari Kiamat. Lalu siapakah Nabi Isa dan siapakah Jibril ?
Jibril adalah Malaikat Pembawa Wahyu, sebagian besar Nabi ALLAH menerima Wahyu dariMalaikat Jibril setelah Para Nabi itu dipandang cukup usia untuk menerima wahyu . Hal berbeda dengan Nabi Isa, yang pada masa kecilnya sudah mengaku sebagai Nabi menerima Wahyu. Nash berikut menjelaskan :
Maka Maryam membawa anak itu kepada kaumnya dengan menggendongnya. Kaumnya berkata: “Hai Maryam, sesungguhnya kamu telah melakukan sesuatu yang amat mungkar. Hai saudara perempuan Harun , ayahmu sekali-kali bukanlah seorang penjahat dan ibumu sekali-kali bukanlah seorang penzina”.
maka Maryam menunjuk kepada anaknya. Mereka berkata: “Bagaimana kami akan berbicara dengan anak kecil yang masih dalam ayunan”. Berkata Isa: “Sesungguhnya aku ini hamba Allah, Dia memberiku Al-Kitab (Injil) dan Dia menjadikan aku seorang nabi. (QS. Maryam (19) ayat 27-30)
Dalam ayat diatas tanpa menunggu waktu dewasa, dan dalam keadaan masih kecikIsa bisa menjelaskan status ke-nabiannya dan pemberian wahyu kepadanya.
Lalu apakah Jibril telah memberikan Wahyu kepada Nabi Isa semenjak Beliau masih Bayi? Atau apakah Isa itu adalah Jibril itu sendiri?
Simak baik baik apakah tugas Jibril kepada Maryam?
Ia (Jibril) berkata: “Sesungguhnya aku ini hanyalah seorang utusan Rabbmu, untuk memberimu seorang anak laki-laki yang suci”. (QS. Maryam (19) ayat 19)
Jibril datang untuk memberikan anak. Dan disinilah terjadi proses pembuahan janin dari Ruhul Qudus (Jibril) kepada Maryam dengan cara Jibril menghembuskan Ruh Nya kepada Maryam, sehingga bersemayamlah Jibril di rahim Maryam sebagai ‘Isa (Sumber : @israel pardede, diskusi Grup Facebook NAZWAR SYAMSU (Review buku-buku NS)).
Pendapat ini juga sekaligus mempertemukan, dua argument yang berbeda tentang Nabi Isa, yaitu antara mereka yang yakin Nabi Isa telah wafat di bumi dengan mereka yang percaya Nabi Isa diangkat ALLAH ke langit…
Karena sesungguhnya, jasad (tubuh) Nabi Isa yang berasal dari proses Parthenogenesetelah diwafatkan oleh ALLAH, dan ruhnya yang merupakan Ruhul Qudus (Jibril) telah kembali ke “langit” tempat asalnya…
WaLlahu a’lamu bishshawab
Note :  Kemungkinan terjadinya, proses yang lain
Untuk dipahami sel telur (pada wanita selalu X, yang merupakan pecahan darikromosom XXciri sel somatik pada wanita), dan sel sperma (pada pria ada yang X dan ada yang Y, pecahan dari kromosom XY. ciri sel somatik padapria). Sel telur dan Sel Sperma adalah sel-sel kelamin pada manusia yang bersifat haploid (n)
Lalu dari mana partenogenesis bisa terjadi pada manusia secara alami ?
Jika dari sel somatik wanita yang diploid (XX), maka yang muncul adalahindividu wanita.
Yaitu melalui proses dari sel telur yang haploid (X), menggandakan dirisehingga menjadi diploid (XX), yang muncul adalah individu wanita.
Adapun Nabi Isa AS adalah pria, yang berarti adanya kromosom Y dalam sel somatiknya (yakni XY), jadi tidak mungkin dari partenogenesis
Yang lebih logis adalah, adanya campur tangan Allah dengan cara merubah sel telur yang haploid itu (yakni X) digandakan menjadi diploid (XX), kemudian merubahnya menjadi diploid (XY), sehingga berkembang menjadi individu pria (Nabi Isa AS)…
Apakah perubahan dari diploid (XX) menjadi diploid (XY), dipengaruhi darimakanan yang di makan oleh Siti Maryam ?
Sebagaimana informasi dari Al Qur’an :
فَتَقَبَّلَهَارَبُّهَابِقَبُولٍحَسَنٍوَأَنبَتَهَانَبَاتًاحَسَنًاوَكَفَّلَهَازَكَرِيَّاكُلَّمَادَخَلَعَلَيْهَازَكَرِيَّاالْمِحْرَابَوَجَدَ عِندَهَارِزْقاًقَالَ يَامَرْيَمُأَنَّى لَكِهَذَاقَالَتْهُوَ مِنْعِندِاللّهِ إنَّاللّهَيَرْزُقُمَن يَشَاءبِغَيْرِ حِسَابٍ
Maka Tuhannya menerimanya (sebagai nazar) dengan penerimaan yang baik, dan mendidiknya dengan pendidikan yang baik dan Allah menjadikan Zakariyapemeliharanya. Setiap Zakariya masuk untuk menemui Maryam di mihrab, ia dapati makanan di sisinya. Zakariya berkata: `Hai Maryam dari mana kamu memperoleh (makanan) ini?` Maryam menjawab: `Makanan itu dari sisi Allah`. Sesungguhnya Allah memberi rezki kepada siapa yang dikehendaki-Nya tanpa hisab (QS. Ali Imran (3) ayat 37)… 


credit to : kanqunqalam. 

ALHAMDULILLAH

Mieza S | 5/19/2012 02:43:00 PM | 0Comments |
kepada semua pembaca setia belog aku *perasan* -sorang-2 je manaip nye. haha . WE lah! actually aq exam memang tak habis lagi. ada lagi 2 paper, paper sains, FOP (fundamental of programming) and  PDT (programming development tools). ha? subjek apa ni weyh? FOP and PDT ni subjek untuk pengaturcaraan komputer je beb. aku sekolah VOKASIONAL. sorry, aku tak pandai macam kaw doe. sekolah sains bagai. agagaga.

tapi please jangan kutuk. aku sekolah vokasional ke ape ke janji aku pon menimba ilmu jugak. kan kan? teacher maths aku da bagi marks untuk maths. dan aku sangat gembira lepas je dapat tengok sekilas markah tu. tak terkata kegembiraan aku :) . aku tak percaya aku boley dapat A- ,, (k fine kaw lagi hebat A+ kan kan?) tak kisah lah aku dapat A- ke A ke A+ ke janji aku berbangga dengan diri aku sebab aku berjaya dapat apa aku nak. padahal ujian haritu aku dapat cukup-2 takat lulus je kod. pat puloh lebih.

TAHNIAH! haha kelakar nya. aku ucap tahniah dekat diri sendiri. lepas ni tak kisah la macam mana sekalipun aku study sama ada dengan cara aku pegang buku then tidur ke apa ke. janji buku ada dengan aku. baca tak baca lain kira. sebab aku cuma nak kualiti bukan kuantiti. sebab aku sedar aku bukan budak pandai macam orang lain. aku baca banyak pon apa jelah yang masuk. jadi biar lah aku baca sikit-2 pon janji yang sikit tu aku paham dan ingat.

cuma sekarang ni aku masih tak mampu nak scor BI, SN, FOP. siyez. BI aku lemah. SN aku jangan cerita lah kan. kasi buku depan mata pun aku blurr mana nak carik jawapan. FOP pulak. aku ta reti nak pikir banyak-2 serabot otak. -..-'

cuma aku harap sangat, time SPM nanti ALLAH mudahkan jalan untuk aku. amin~ 

Thursday, May 17, 2012

misteri bendera malaysia

Mieza S | 5/17/2012 09:46:00 PM | 0Comments |
ni aku copy sebijik sejibik dari apa yang tuan belog meluahkan isi hatinya. kat sini aku ta nak kata apa-2 cuma aku ada lah jugak 2 3 kali sampai 2 3 abad lamanya untuk mendapat kebenaran. tapi entahlah. kita semua ta berada dizaman itu. jadi wallahualam apa yang dirancang oleh mereka. habiskan bacaan anda. terima kasih. 



Bendera Malaysia ini telah dicipta oleh seorang arkitek kerajaan Johor bernama En. Mohammad bin Hamzah dan telah diterima pada  28 November 1949...melalui satu pertandingan rekacipta yang dikelolakan oleh Ketua Setiausaha Negara ketika itu, Sir Alec Newboult. Bendera ciptaan Mohammad Hamzah bukanlah pilihan pertama, sebaliknya adalah pilihan ketiga. Pilihan pertama dan kedua tidak diterima kerana terlalu Melayu…kerana mempunyai lambang keris. Itu sebabnya umno terlalu paranoid dengan keris kerana Tok nenek depa gagal meletakkan keris pada bendera. Kalau lah Umno itu pejuang kemerdekaan…depa patut malu kerana tunduk kepada British.
Setelah mendapat persetujuan dari Raja-Raja Melayu, bendera tersebut telah mendapat kelulusan dari King George VI pada tahun 1950. Bendera Malaysia perlu mendapat kelulusan dari Raja Britain!!
Cuba perhatikan maksud bendera Malaysia ini.
Jalur merah putih berjumlah 14 dan sama banyak dengan bucu bintang. Ia bermaksud 13 buah negeri bergabung dibawah satu kerajaan Persekutuan.
Come on, brader. Ini tahun 1949 dan British telah pun merancang untuk mencipta bendera Malaysia…bukan bendera Tanah Melayu. Tahun 1949, Singapura masih didalam Persekutuan Tanah Melayu,(betul ka? tolong betulkan kalau salah)  tapi Sabah dan Sarawak adalah dibawah Pemerintahan British…tidak termasuk dalam Tanah Melayu.
Singapura memohon kemerdekaan dan pemerintahan sendiri daripada British pada tahun 1956 dalam satu rundingan yang diketuai oleh David Marshall. Tapi tak berjaya. Dalam ertikata lain, Singapura kekal dalam Persekutuan Tanah Melayu,dan apabila Tanah Melayu mencapai kemerdekaan pada tahun 1957, ia termasuk Singapura. Tapi mengapa Singapura tidak termasuk dalam bendera Malaysia? Adakah ia satu wilayah autonomi yang tidak termasuk dalam Persekutuan Tanah Melayu?
Pada pengertian aku, Singapura adalah sebahagian dari Persekutuan Tanah Melayu, tapi dibawah pemerintahan British. sama macam Sabah dan Sarawak. tapi aku sendiri tak yakin dengan statement ini.
Singapura, Sarawak dan Sabah bercantum dengan Persekutuan Tanah Melayu membentuk Malaysia pada tahun 1963..tetapi bendera untuk Malaysia sudah dicipta pada tahun 1949!! dengan lain perkataan, Persekutuan Malaysia sudah dirancang sejak tahun 1940an. Apa yang berlaku dalam tahun 1949, atau lebih tepat lagi selepas Perang Dunia Kedua adalah pelaksanaan kepada perancangan yang dibuat dalam tahun 1937.
Pada tahun 1965, Singapura disingkir dari Malaysia dan mendapat kemerdekaan dari Malaysia pada 9 Ogos 1965. Tapi bendera Malaysia tidak berubah walaupun Singapura sudah terkeluar. Yang berubah hanya maksud bendera.
Pada Tahun 1997, Bendera Malaysia melalui proses rebranding apabila ianya dinamakan Jalur Gemilang. nombor 7 lagi!!
(Kalau hangpa keliru dengan apa yang aku tulis…sori la. Sebab aku pun kompius)
Apa pun, satu posting yang dibuat oleh seorang blogger cukup menarik.
Selalunya, bendera melambangkan identiti sesuatu bangsa atau rumpun. Cuba perhatikan bendera Jordan, Palestin, Kuwait dan Sudan. Hampir sama kerana mereka dari rumpun yang sama.

Cuba tengok pula bendera-bendera di negara-negara Scandinavia. Finland, Denmark, Norway, Sweden

 Begitu juga negara-negara Asean. Indonesia, Singapura.

Sepatutnya, bendera Malaysia macam ni…

Tapi oleh kerana terpaksa tunduk kepada British…maka..jadilah ia bendera yang ada sekarang. Tak adaidentiti, malah lebih kepada bendera Amerika.

So..hanpa nak kata Umno pejuang kemerdekaan? Aku kata…Umno hanyalah boneka kemerdekaan.

Kredit kepada, hati kecil
Nota: Ada satu perkara yang aku nak minta tolong kat hangpa. Adakah hari baru bermula pada 0001 hrs dan berakhir pada 2400 hrs, atau…bermula pada 2400 hrs dan berakhir pada 2359 hrs? Ini ada lagi satu misteri disebalik Kemerdekaan Tanah Melayu.


*memang siapa yang baca ni patut pertikaikan bukan? lagi-2 orang yang memang gila fanatik dengan sejarah. tapi silapnya kat sini dia kata UMNO HANYALAH BONEKA KEMERDEKAAN. dan kalau bukan UMNO yang perjuangkan kemerdekaan dan hanya sebuah boneka, apa kah yang kita dapat kecap sekarang ni? hanya mimpi atau realiti? 

ha, pandai-2 la korang pikir , 

Misteri Laut Mati

Mieza S | 5/17/2012 09:25:00 PM | 0Comments |

tadi ustazah dekat sekolah aku bagi kitorang satu kelas baca majalah solusi. ada lah segmen pasal kaum-2 terdahulu yang dibinasakan ALLAH kerana melakukan perkara-2 mungkar. sekali ada pasal laut mati ni. aku teringin jugak nak taw pasal ni. series kalau diberi kesempatan kan? aku nak jadi pakar yang buat kajian-2 pasal mende-2 ni. seronok weyh kaji khazanah ALLAH. menakjubkan. sebhanallah~ 

Laut Mati merupakan tasik air masin yang terletak di sempadan Jordan dan Tebing Barat. Pantainya berada di kedudukan serendah 418 m di bawah aras laut yang merupakan kedudukan terendah di atas daratan dunia dan juga tasik masin yang terdalam dengan kedalaman 330m.

Airnya mempunyai kemasinan kedua tertinggi di dunia selepas Laut Asal di Djibouti dengan kemasinan sebanyak 33.7%. Ini lebih kurang 8.6 kali lebih masin dari laut biasa. Oleh sebab itu tiada satu pun hidupan yang boleh hidup di dalamnya dan kapal tidak boleh berlayar di atas permukaannya. Tasik ini berukuran 67 km panjang dan 18 km lebar. Cabang sungai utamanya ialah Sungai Jordan.


Pemandangan Laut Mati yang diambil pada tahun 1989 dari Columbia Space Shuttle (STS-28). Bahagian selatan terpisah daripada separuh bahagian utara akibat kemerosotan paras air laut.


Pemandangan Laut Mati hampir 12 tahun kemudian (STS-102). Bahagian utara dan bahagian kecil tenggara telah bertambah dan kolam poligon besar terbahagi ke beberapa bahagian.

Kaitan kisah Nabi Luth dan Laut Mati

LUTH bin Haran bin Tarah (Azar) adalah anak saudara Nabi Ibrahim. Luth adalah antara orang beriman yang mengikut Nabi Ibrahim berpindah dari Babylon ke Palestin dan Mesir. Kemudian Nabi Luth mendiami kota Sadum (Sodom) di wilayah Jordan.

Namun, penduduk kota itu berakhlak keji, malah mereka derhaka dan kufur dengan nikmat Tuhan. Kegiatan merompak barangan yang dibawa kafilah dan mengunjungi pusat maksiat menjadi darah daging mereka. Lebih menjijikkan mereka mengamalkan liwat (homoseks).

Nabi Luth menasihati kaumnya supaya meninggalkan perkara maksiat, sebaliknya beriman kepada Allah, selain mengingati mereka mengenai azab yang bakal diturunkan jika terus bergelumang dengan perbuatan keji itu. Kaumnya tidak pedulikan nasihat itu, malah berani memberi amaran kepada Nabi Luth: “Jika kamu tidak berhenti memperlekehkan kami, kami akan mengusirmu dari negeri ini.” Luth berkata: “Sesungguh aku mengingkari dan benci perbuatan yang kamu lakukan.”

Seterusnya mereka mencabar Nabi Luth dengan berkata: “Jika benar dengan azab yang kamu ancam ke atas kami, segerakanlah dan datangkan ia kepada kami.”

Mendengar perkataan mereka, Nabi Luth berdoa kepada Allah. Dalam al-Quran dijelaskan, maksudnya: “Luth berdoa, wahai Tuhanku, tolonglah aku dengan menimpakan azab ke atas kaum yang melakukan kebinasaan itu.” Doa Nabi Luth diterima Allah, lalu diutuskan-Nya beberapa malaikat untuk menurunkan azab ke atas kaumnya.

Sebelum itu, malaikat berkenaan mengunjungi Nabi Ibrahim dan memberitahu tujuan kedatangan mereka. Nabi Ibrahim berkata: “Ya Allah, di dalam negeri itu ada Luth dan
bagaimana dengan beliau jika negeri itu dimusnahkan.”

Perkara ini dapat diperhatikan melalui al-Quran, maksudnya: “Berkata Ibrahim; sesungguhnya di kota itu ada Luth. Malaikat berkata: “Kami lebih mengetahui siapa yang ada di kota itu. Kami akan menyelamatkan dia dan pengikutnya, melainkan isterinya, dia termasuk orang yang tertinggal, dibinasakan.”

Setelah mengunjungi Nabi Ibrahim, tidak berapa lama selepas itu malaikat dengan menyamar sebagai lelaki yang tampan pergi ke Sadum. Sampai di Sadum, mereka berjumpa dengan anak perempuan Luth.

“Wahai saudari, sudikah saudari menerima kami sebagai tetamu keluargamu?” ujar salah seorang daripada tiga malaikat yang menjelma sebagai pemuda tampan bertubuh sasa itu.

Si gadis yang sedari tadi begitu leka mencedok air dari perigi itu terkejut. Hampir sahaja timba yang sedang dipegangnya lucut ke dalam perigi. Wajahnya menjadi pucat. Lidahnya serta-merta kelu. Dia tidak dapat berkata apa-apa. Hatinya tiba-tiba diserang bimbang. Kebimbangan yang bukan disebabkan oleh kehadiran pemuda-pemuda kacak di hadapannya itu. Tetapi kerana dia telah dapat mengagak apa yang bakal berlaku sekiranya mereka diterima bertamu di rumahnya.

Anak gadis Nabi Luth itu cukup arif dengan amalan buruk warga Sadum yang pantang melihat lelaki muda, berwajah tampan dan bertubuh sasa. Pasti anak muda itu menjadi mangsa untuk memuaskan nafsu serakah mereka. Pada mereka, wanita tidak ada daya tarikan langsung. Lelaki hanya untuk lelaki, manakala wanita untuk wanita.

“Apa yang harus aku jawab kepada mereka,” bisik si gadis itu sendiri. Dia menjadi begitu serba salah.

“Apakah kedatangan kami ini menganggu saudari?” tanya pemuda itu kembali.

“Oh tidak. Tapi... bolehkah tuan-tuan tunggu di sini sebentar. Biar saya maklumkan dahulu kepada bapa saya,” balas si gadis terputus-putus. Dia mencapai bekas air yang hampir penuh dan pulang dengan tergesa-gesa.

Demi mendengar kedatangan tiga tetamu muda remaja itu, Nabi Luth mula gusar dan berasa tidak tenteram. “Ini adalah hari yang amat sulit bagiku,” kata Nabi Luth. Nabi Luth yang pada mulanya tidak mengetahui tetamu itu adalah malaikat berasa cemas kerana bimbang mereka yang berwajah lelaki begitu tampan itu menjadi mangsa kaumnya yang bernafsu gila, iaitu homoseks.

Baginda amat mengerti apakah akibatnya seandai kedatangan para tetamunya itu diketahui oleh kaumnya. Namun tabiatnya yang suka menerima tetamu, tetap kuat mendesak meskipun risiko yang terpaksa diterimanya sangat tinggi. Hari sudah menjelang malam, baginda sendiri pergi menjemput para tetamunya itu.

Kepada isteri dan puteri-puterinya dipesan agar perkara itu dirahsiakan, jangan sampai tersebar kepada orang ramai. Kelak mengundang bahaya yang besar. Malangnya, si isteri tidak mampu berlaku setia. Dihebahnya berita perihal tetamu-tetamu mereka kepada kaumnya. Berita kedatangan tetamu (malaikat) itu diketahui kaumnya, lalu ramai kalangan mereka pergi ke rumah Nabi Luth, semata-mata untuk melakukan perbuatan terkutuk itu dengan tetamu Nabi Luth.

Apabila kaumnya berkumpul di pekarangan rumahnya, Nabi Luth cuba menghalang mereka daripada melakukan perbuatan terkutuk itu dengan menawarkan anak perempuannya untuk diperisterikan, supaya tetamunya itu tidak diusik. Kaum Luth langsung tidak mengendahkan larangannya, malah berkata: “Sesungguhnya kamu tahu kami tidak mempunyai selera sedikit pun terhadap anak perempuan kamu. Sesungguhnya tidak ragu-ragu lagi, kamu tahu apa yang kami inginkan.”

Seketika keadaan di pekarangan rumah Nabi Luth kacau-bilau. Nabi Luth gagal mententeramkan kaumnya yang dahagakan hubungan sejenis daripada tetamunya itu. Tanpa berlengah malaikat yang menyamar sebagai tetamu itu terus membutakan mata mereka. Perkara ini diceritakan al-Quran: “Dan sesungguhnya mereka telah memujuknya (agar menyerahkan) tetamunya (kepada mereka), lalu Kami butakan mata mereka, maka rasakanlah azab-Ku dan ancaman-Ku.”

Selepas itu tetamu berkenaan memperkenalkan diri kepada Nabi Luth mereka sebenarnya malaikat. Kedatangan mereka semata-mata untuk menghancurkan kaum Luth. Ketika itu juga Luth diminta membawa bersama ahli keluarganya keluar dari negeri berkenaan pada waktu malam.

Al-Quran memperjelaskan: “Utusan malaikat berkata; wahai Luth, sesungguhnya kami adalah utusan Tuhanmu. Sekali-kali mereka tidak dapat mengganggu kamu. Oleh itu, pergilah dengan membawa keluarga dan pengikut kamu pada lewat malam. Dan janganlah ada seorang pun antara kamu yang tertinggal, melainkan isterimu. Sesungguhnya dia akan ditimpa azab kerana saat jatuhnya azab ke atas mereka adalah pada waktu Subuh. Bukankah Subuh itu sudah dekat?”

Kaum Luth ditelan bumi


Kemudian azab yang ditunggu kaum Luth menimpa mereka. Kehancuran mereka pada waktu Subuh dalam keadaan sungguh dahsyat kerana bumi negeri itu diterbalikkan. Mereka turut ditimpa batu daripada tanah keras dan terbakar. Al-Quran menyebut azab yang menimpa mereka: “Maka Kami jadikan bahagian atas kota itu terbalik ke bawah dan Kami hujani mereka dengan batu daripada tanah yang keras.”




Tiang yang terbentuk daripada garam karang dipanggil ‘isteri Luth’ di Gunung Sodom, Israel

Di dataran itu jugalah akhirnya terbentuknya sebuah lautan. Lautan yang digelar sebagai ‘Laut Mati’. Demikian balasan terhadap mereka yang melakukan homoseks. Berhubung perkara ini, ada sebuah hadis Rasulullah yang diriwayatkan Imam Ahmad daripada Ibn Abas: “Siapa yang kamu dapati melakukan perbuatan kaum Luth, bunuhlah orang yang melakukannya dan diperlakukannya.”

rasa nya itu je kod yang aku dapat ^^ . tapi ta puas. ! sebab ta dapat kaji sendiri. @.@




Wednesday, May 16, 2012

RAHSIA DI SEBALIK PENGGUNAAN “FACIAL RECOGNITION SOFTWARE” PADA GAMBAR YANG DIMUAT NAIK (UPLOAD) DALAM FACEBOOK

Mieza S | 5/16/2012 10:54:00 PM | 0Comments |

Pendahuluan


Ramai daripada kita yang kurang kesedaran dan ada setengahnya tidak ambil peduli bahawa sebarang maklumat/privasi yang kita berikan setiap kali kita berdaftar menggunakan servisPERCUMA (e-mail, Facebook, Twitter dan sebagainya) sebenarnya bukanlah PERCUMAseperti yang disangka.
” Nothing in the world is FREE ;  Nothing comes without a price “
Secara diam, maklumat yang kita berikan di‘PERGUNAKAN’ oleh penjenayah siber dan dianalisis oleh pihak-pihak tertentu. Maka tidak hairan jika Facebookkerap membuat perubahan drastik terhadap “term of services” mereka sehingga munculnya teori yang mengaitkan Facebook dengan CIA dan badan pertahanan US.

Tahukah anda bagaimanakah gambar-gambar yang anda muat naik di dalam album Facebook boleh dimanipulasi oleh pihak tertentu secara tersembunyi tanpa kebenaran anda? Jawapannya MUDAH sahaja. Hanya dengan menggunakan aplikasi mudah alih (mobile app) yang terdapat dalam komputer, gambar anda boleh dianalisa untuk mendapatkan maklumat biografi. Aplikasi ini akan mengimbas wajah anda dan akan mencari web untuk padanan. Dalam masa kurang dari satu minit, nama dan maklumat peribadi anda akan diperolehi samada melalui kaedah melayari album Facebook anda atau membaca tempoh masa (timeline) Twitter anda.
“……wajah anda adalah IDENTITI anda: anda mesti mempunyai KAWALAN ke atasnya”
(……..Your face is your IDENTITY:  you should have CONTROL over it)
Bunyi seperti cereka sains fiksyen? Namun inilah hakikatnya fakta sains di mana “FACEPRINT” telah diperkenalkan bagi menjadi pilihan kepada Sains Forensik melalui kaedah pengecaman individu. Teknologi ini bolehlah dikatakan menyamai kaedah pengecaman melalui muka cap jari (fingerprint). Kini teknologi telah dicipta untuk mengenalpasti ciri-ciri unik kepada tubuh badankita seperti corak iris, wajah dan cap jari untuk direkod. Teknologi ini dikenali sebagai BIOMETRIK. Setelah semua data berkaitan faceprint anda diperolehi, gambar anda akan dianalisa dengan membandingkannya melalui sesuatu pangkalan data (data base) muka untuk mencari padanan (matching). Inilah yang dinamakan DUNIA TEKNOLOGI PENGECAMAN WAJAH dan ia telah berlaku sekarang ini.

Definisi Facial Recognition Software

Perisian pengecaman wajah (Facial recognition software) merupakan proses mencantumkan nilai angka kepada ciri-ciri berbeza wajah dan menghasilkan “unique faceprint”yang kemudiannya ianya boleh disemak melalui satu pangkalan data faceprints sedia ada. Dengan cap jari, padanan diandaikan apabila satuthreshold tertentu bagi nilai dapat dikongsi oleh kedua-dua faceprints telah dicapai.
Aplikasi ini berfungsi untuk mengenal pasti atau mengesahkan seseorangdari gambar digital atau bingkai video dari sumber video. Salah satu caranya adalah dengan membandingkan ciri-ciri wajah dipilih dari gambar dan sistem pengurusan pengkalan muka. Ia biasanya digunakan dalam sistem keselamatan dan boleh dibandingkan denganbiometrik lain seperti cap jari atau sistem pengecaman iras mata.

Bagaimana Pengecaman Wajah Digunakan Hari Ini?

Kajian pengecaman wajah merupakan satu kaedah moden dalam mengenalpasti identiti dan karektor seseorang yang pesat dibangunkan oleh firma-firma IT di seluruh dunia. Kini, teknologi ini telah digunakan dalam banyakbidang secara meluas. Anologinya termasuklah di rangkaian sosial, penyuntingan gambar, keselamatan, penguatkuasaan undang-undang, kasino dan di tempat-tempat ganjil yang anda mungkin tidak menjangkakan.Sebagai contoh, laman web temu janjiFindYourFaceMate.commencari jodoh berasaskan kepada prinsip bahawa orang yang mempunyaiciri-ciri wajah yang diidamkan boleh dipertemukan melalui alam siber (cyber) di antara satu sama lain dengan menggunakan pengecaman wajah untuk dipadankan dengan gambar pengguna.
Manakala laman web  DoggelGanger.comboleh memadankan empunya anjing yang berpotensi denganmemadankan ciri-ciriyang diinginkan seperti gigi taring supaya kelihatan seperti mereka. Kamera pengenalan wajah diimbas semua peminat berjalan melalui ‘turnstiles’ diSuper Bowl xxxv, kini dirujuk sebagai Bowl mata-mata, menjalankan imbasan terhadap sesuatu pangkalan data mugshots jenayah. Itu adalah satu dekad yang lalu, apabila internet masih di zaman kanak-kanak relatif. Kita berada pada zaman sekarang apabila Facebook mengumpul 100-halaman dossierskepada kita semua, apabila rangkaian iklan menjejaki semua yang kita lakukan dalam talian, apabila syarikat-syarikat membeli dan menjual maklumat perhubungan (contact info) kita yang mengandungi maklumat asas seperti  nama jalan kita membesar, nama-nama ahli keluarga kita  dan rakaman dari udara rumah kita.

Selain daripada itu, aplikasi ini juga telah digunapakai di iPhoto, Apple Picasaweb Google, Microsoft Windows Live Photo Gallery, dan editor foto lain untuk mencari seseorang. Ia dilakukanmelalui prosespengecaman wajah yang akan membolehkan album anda diimbas untuk tujuan mencari wajah yang diinginkan berdasarkan gambar sediada  dan membenarkan gambar anda di”tag” samada secara automatik atau dicadangkan untuk di”tag”. Secara tidak langsung anda telah pun ditemui dan di”tag”. Kesan daripada tindakan ini, semua maklumat peribaditentang WAJAH anda akan dikumpul mengikut tag, sudut gambar yang diambil, jenis pencahayaan, gaya rambut dan butiran lain pada gambar anda.

Aplikasi Facial Recognition Software Dalam Facebook


Media sosial gergasi dunia sedang menghadapi gelombang baru kebimbangan terhadap perlindungan privasi selepas Facebook melancarkan ciri terbaru“Facial Recognition Software” pada 7 Jun 2011.Susulan daripada tindakan tersebut, Facebook telah dikritik hebat oleh media massa, firma IT dan NGO kerana secara senyap-senyap telah memperkenalkan ciri terbaru yang membolehkan pengguna untuk mengenal pasti rakan-rakan mereka di dalam gambar tanpa kebenaran mereka secara automatik. Senario ini amat mengerikan dan meningkatkan kebimbangan mengenai amalan privasi pengguna. Ini bermakna sebanyak 850 juta (2011)pengguna rangkaian sosial Facebook akan terdedah kepada KETIRISANmaklumat peribadi dan pravasi kepada pihak ketiga seperti CIA, FBI, Mossad, FSB, SIS, M16 dan agensi kerajaan yang berkepentingan.
Marc Rotenberg, Presiden Electronic Privacy Information Center, berkata; “sistem itu menimbulkan persoalan mengenai maklumat peribadi, seperti alamat e-mel dan butiran keluarga akan dihubungkan dengan gambar dalam pangkalan data Facebook.”
Graham Cluley, Perunding Teknologi Kanan Sophos dan merangkap Pemilik Firma Keselamatan British Internet, berkata; “ciri baru inimenyeramkan dan berkata bahawa salah satu kesalahan terbesar Facebook ialah tidak memberitahu penggunanyatentang pelancaran ciri ini dantidak menjelaskan kepada pengguna bagaimana memilih untuk keluar daripada ciri ini.”Satu lagi kebimbangan yang diutarakan oleh Cluley ialah syarikat Facebook ini mungkin pada masa akan datang akanmenjual maklumat ini kepada pihak ketiga,” katanya. “Ada begitu banyak maklumat yang telah diberikan secara sukarela ke laman web Facebook.
Jim Tiller, Naib Presiden Keselamatan BT Global Services yang mengendalikan keselamatan rangkaian IT untuk syarikat-syarikat berbilang, berkata; “teknologi pengenalan wajah telah digunakan oleh penguatkuasaan undang-undang dan pakar keganasan untuk membantu mengesan suspek.” Beliau juga berkata; “pengguna akan mengalami kehilangan kawalan ke atas apa -apa gambar yang di”tag” pada rangkaian Facebook dan ini menjadikan ia agak mengganggu.”

Bloomberg.com melaporkan bahawa sekumpulan ahli European Union Data-Protection Regulators telah melancarkan siasatan ke atas ciri-ciri baru ini yang menjadikannya sebagai default setting” jika jika ianya telah melanggar mana-mana kaedah perundangan berkaitan privasi.
Kaedah Mematikan Aplikasi “Facial Recognition Software”
Jim Tiller telah mendedahkan dalam blog post bahawa; Setiap hari, orang ramai menambah lebih daripada 100 juta tag gambar-gambar di Facebook.” Memang menjadi satu kepuasan dan terkasima kepada semua pengguna yang memuat naik gambar di dalam album Facebook. Tetapi sedarkah kita bahawatindakan ini boleh menjejaskan privasi kita secara tidak sedar.
Bayangkan apa akan terjadi jika terdapat berbilion gambar pada pelayan Facebook? Sudah tentulah agak sukar untuk anda mengawalnya. Kalau setakat anda sendiri yang memuat naik gambar tersebut, ia boleh dikawal oleh anda sendiri. Ini kerana tindakan tersebut tidak mendatangkan ancaman keselamatan atau merosakkan imejanda. Anda lebih tahu gambar yangMANAKAH sesuai dipaparkan di Facebook. Senario ini berbeza jika gambar-gambar ini dimuat naik oleh rakan siber atau sahabat anda di zaman persekolahan.
Anologinya, kalau dahulu tidak bertudung kini menjadi ikon MUSLIMAH. Kalau dulu kutu jalanan tapi kiniTOKOH terbilang. Oleh itu, anda harus berhati-hati bila terdapat gambar di’tag’ nama anda. Rasionalnya, gambar-gambar itu akan dipapar dan dilihat oleh pengguna Facebook secara ”on-line”. 
Kesulitan anda yang sebenarnya ialah untuk mengawal gambar anda dari dipaparkan oleh sahabat atau rakan siber di Facebook. Apa tidaknya, ada sesetengah rakan Facebook anda memuat naik gambarnya secara berkumpulan di album mereka, aplikasi Facebook mengimbas dan mengesanwajah anda di dalam gambar tersebut. Dan jika aplikasi “Facial Recognition Software” mendapati terdapat padanan wajah anda dalam gambar tersebut maka aplikasi ini akan mencadangkan kepada rakan-rakan Facebook anda mengeteg dengan nama anda.
Tindakan mengeteg nama anda akan dilakukan oleh kawan anda, bukan oleh Facebook. Tetapi agak menyeramkan kerana kiniaplikasi ini akan mendorongkawan-kawan siber anda untuk berlumba-lumba di antara satu sama lain untuk mengeteg nama anda di album Facebook tersebut.
INGAT! Facebook tidak memberikan anda apa-apa hak untuk pra-meluluskan tags (pre-approve tags). Sebaliknya menjadi tanggungjawab anda sendirilah untuk meng”untag”nama atau diri anda dalam mana-mana gambar yang telah di”tag” oleh rakan anda.
Oleh itu, marilah kita mengambil tindakan DRASTIK untukmematikan aplikasi Pengecaman Wajah di Facebook demi menjamin kehidupan yang HARMONI dan MERDEKA dari sebarang gangguan atau salahguna gambar kita di ALAM SIBER.
Bagaimana Cara Mematikan Aplikasi “Facial Recognition Software”
  • Layari profil Facebook anda dan klik pada “Akaun” (“Account”) di sudut kanan atas
  • Daripada drop down menu, klik pada “Tetapan Privasi.” (“Privacy Settings.”)
  • Klik pada “Custom.” Di bahagian bawah menu Custom, klik pada “Tetapan Customize.” (“Customize Settings.”)
  • Terus ke bawah ke “Berkongsi Perkara lain” (“Things others share”)
  • Terus ke Seksyen “Cadangkan gambar saya kepada kawan-kawan.”(“Suggest photos of me to friends.”)
  • Klik (“Edit Settings.”)






  • Anda perlu mendapatkan tetingkap pop-up mengatakan “Photos: Cadangkan Tags” (“Photos: Suggest Tags.”) Ia akan membolehkan secara default”.
  • Klik pada menu drop-down dan pilih “Disabled” untuk mematikan alat pengecaman wajah (facial recognition tool).
  • Klik OK dan tetapan anda akan disimpan

Kebimbangan privasi

Kebanyakan rakyat menyuarakan kebimbangan bahawa privasi mereka akan dicerobohi. Sesetengah pula bimbang bahawa ia akan mendorong kepada“masyarakat dipantau sepenuhnya,” dengan kerajaan dan pihak berkuasa lain memiliki keupayaan untuk mengetahui DI MANA anda berada, sepanjang masa. Ini bukanlah konsep diperbesarkan kerana sejarah telah membuktikan bahawa teknologi mudah disalahguna oleh pihak-pihak yang berkepentingan demi menjayakan AGENDA mereka. Jesteru itu, marilah kita mengambil tindakan SEGERA untuk mematikan aplikasi “Facial Recognition Software”demi menjamin kelangsungan KEBEBASAN dan PRIVASI kita agar tidak dikawal oleh tangan-tangan ghaib.

weyh korang sila sebar-2 kan. untuk manfaat kita bersama :) 

korang apa lagi, sudi-2 kan lah jari tu nak tekan donate untuk aku di >> SINI