misteri bendera malaysia

ni aku copy sebijik sejibik dari apa yang tuan belog meluahkan isi hatinya. kat sini aku ta nak kata apa-2 cuma aku ada lah jugak 2 3 kali sampai 2 3 abad lamanya untuk mendapat kebenaran. tapi entahlah. kita semua ta berada dizaman itu. jadi wallahualam apa yang dirancang oleh mereka. habiskan bacaan anda. terima kasih. 



Bendera Malaysia ini telah dicipta oleh seorang arkitek kerajaan Johor bernama En. Mohammad bin Hamzah dan telah diterima pada  28 November 1949...melalui satu pertandingan rekacipta yang dikelolakan oleh Ketua Setiausaha Negara ketika itu, Sir Alec Newboult. Bendera ciptaan Mohammad Hamzah bukanlah pilihan pertama, sebaliknya adalah pilihan ketiga. Pilihan pertama dan kedua tidak diterima kerana terlalu Melayu…kerana mempunyai lambang keris. Itu sebabnya umno terlalu paranoid dengan keris kerana Tok nenek depa gagal meletakkan keris pada bendera. Kalau lah Umno itu pejuang kemerdekaan…depa patut malu kerana tunduk kepada British.
Setelah mendapat persetujuan dari Raja-Raja Melayu, bendera tersebut telah mendapat kelulusan dari King George VI pada tahun 1950. Bendera Malaysia perlu mendapat kelulusan dari Raja Britain!!
Cuba perhatikan maksud bendera Malaysia ini.
Jalur merah putih berjumlah 14 dan sama banyak dengan bucu bintang. Ia bermaksud 13 buah negeri bergabung dibawah satu kerajaan Persekutuan.
Come on, brader. Ini tahun 1949 dan British telah pun merancang untuk mencipta bendera Malaysia…bukan bendera Tanah Melayu. Tahun 1949, Singapura masih didalam Persekutuan Tanah Melayu,(betul ka? tolong betulkan kalau salah)  tapi Sabah dan Sarawak adalah dibawah Pemerintahan British…tidak termasuk dalam Tanah Melayu.
Singapura memohon kemerdekaan dan pemerintahan sendiri daripada British pada tahun 1956 dalam satu rundingan yang diketuai oleh David Marshall. Tapi tak berjaya. Dalam ertikata lain, Singapura kekal dalam Persekutuan Tanah Melayu,dan apabila Tanah Melayu mencapai kemerdekaan pada tahun 1957, ia termasuk Singapura. Tapi mengapa Singapura tidak termasuk dalam bendera Malaysia? Adakah ia satu wilayah autonomi yang tidak termasuk dalam Persekutuan Tanah Melayu?
Pada pengertian aku, Singapura adalah sebahagian dari Persekutuan Tanah Melayu, tapi dibawah pemerintahan British. sama macam Sabah dan Sarawak. tapi aku sendiri tak yakin dengan statement ini.
Singapura, Sarawak dan Sabah bercantum dengan Persekutuan Tanah Melayu membentuk Malaysia pada tahun 1963..tetapi bendera untuk Malaysia sudah dicipta pada tahun 1949!! dengan lain perkataan, Persekutuan Malaysia sudah dirancang sejak tahun 1940an. Apa yang berlaku dalam tahun 1949, atau lebih tepat lagi selepas Perang Dunia Kedua adalah pelaksanaan kepada perancangan yang dibuat dalam tahun 1937.
Pada tahun 1965, Singapura disingkir dari Malaysia dan mendapat kemerdekaan dari Malaysia pada 9 Ogos 1965. Tapi bendera Malaysia tidak berubah walaupun Singapura sudah terkeluar. Yang berubah hanya maksud bendera.
Pada Tahun 1997, Bendera Malaysia melalui proses rebranding apabila ianya dinamakan Jalur Gemilang. nombor 7 lagi!!
(Kalau hangpa keliru dengan apa yang aku tulis…sori la. Sebab aku pun kompius)
Apa pun, satu posting yang dibuat oleh seorang blogger cukup menarik.
Selalunya, bendera melambangkan identiti sesuatu bangsa atau rumpun. Cuba perhatikan bendera Jordan, Palestin, Kuwait dan Sudan. Hampir sama kerana mereka dari rumpun yang sama.

Cuba tengok pula bendera-bendera di negara-negara Scandinavia. Finland, Denmark, Norway, Sweden

 Begitu juga negara-negara Asean. Indonesia, Singapura.

Sepatutnya, bendera Malaysia macam ni…

Tapi oleh kerana terpaksa tunduk kepada British…maka..jadilah ia bendera yang ada sekarang. Tak adaidentiti, malah lebih kepada bendera Amerika.

So..hanpa nak kata Umno pejuang kemerdekaan? Aku kata…Umno hanyalah boneka kemerdekaan.

Kredit kepada, hati kecil
Nota: Ada satu perkara yang aku nak minta tolong kat hangpa. Adakah hari baru bermula pada 0001 hrs dan berakhir pada 2400 hrs, atau…bermula pada 2400 hrs dan berakhir pada 2359 hrs? Ini ada lagi satu misteri disebalik Kemerdekaan Tanah Melayu.


*memang siapa yang baca ni patut pertikaikan bukan? lagi-2 orang yang memang gila fanatik dengan sejarah. tapi silapnya kat sini dia kata UMNO HANYALAH BONEKA KEMERDEKAAN. dan kalau bukan UMNO yang perjuangkan kemerdekaan dan hanya sebuah boneka, apa kah yang kita dapat kecap sekarang ni? hanya mimpi atau realiti? 

ha, pandai-2 la korang pikir , 

Post a Comment

0 Comments