Beli TV Baru di Shopee

Beli TV Baru di Shopee

dah lama aku tak kemaskini blog untuk cerita berkisar peribadi. niat menulis ada, mungkin kemalasan yang menyelubung diri lebih kuat dan tinggi untuk terus menulis. akhirnya blog terkubur dan bertepi. jadi hari ini aku nak share dengan korang. 

alhamdulillah, ada rezeki lebih untuk aku beli tv baru. seperti yang korang pernah tahu, aku pernah menulis tentang rumah KITA. korang mesti dapat agak berapa sangatlah keluasan sqf rumah yang aku sewa. keluasan cuma 4++ sqf sahaja. agak kecil namun sesuai untuk aku dan suami yang cuma duduk berdua.

sebelum ini kami guna tv bersaiz 30 inci (mungkin). iwan beli tv terpakai melalui marketplace di facebook. dan tambahan android box versi lama. tv digantung dan agak tinggi juga. tak apa lah baru - baru nikah. heheh. kemudian, terjadilah hal yang tak diingini dan skrin tv telah pecah. selama beberapa minggu kami tidak dapat menonton tv. setiap hari selepas makan, akan masuk ke bilik dan main telefon sambil berborak dan tidur.


Hisense TV A6500H Series

Beli TV Baru di Shopee

selepas berbincang, kami sepakat untuk membeli tv yang baru memandangkan tiada lagi tv dirumah yang boleh digunakan selain hanya melayari telefon bimbit masing - masing. aku dengan kerajinan mula melayari shopee berhari - hari dan berborak banyak tentang tv bersama Ucop; kawan zaman Mlife yang tak pernah jumpa dan kenal secara bersemuka. 

aku bagi senarai pendek kepada Ucop untuk dia berikan sebarang komen bernas sebelum aku memulakan langkah pembayaran. sebab aku tahu Ucop pakar dalam bidang teknologi terkini. 

ada 5 ke 6 pilihan juga. aku utamakan yang dalam range harga yang memadai dan logik untuk aku bayar. aku dah aim tv jenama hisense sebenarnya. cuma aku tambahkan jenama lain dalam senarai pendek supaya aku tahu perbezaan dan kelebihan tv yang lain. 

memandangkan hisense memberikan aku pilihan yang wajar. selain harganya yang agak murah dan saiz inci yang lebih besar, akhirnya aku memilih jenama hisense 55inci A6500H Series sebagai pilihan. sampai ke hari ini aku masih rahsiakan tv pilihan yang aku beli. hahahah. aku taknak Ucop rasa kecewa dan baran kerana tv yang aku pilih bukan tv yang bagus dalam senarai pilihan. 

Beli TV Baru di Shopee
4K Google TV A6500H Series.

aku beli tv di shopee kerana harganya yang lebih murah berbanding di kedai fizikal. aku meletakkan kepercayaan yang tinggi kerana ini kali pertama aku beli barang shopee dengan harga yang agak tinggi. aku beli di pautan ini; 4K Google TV A6500H Series dengan harga RM1,572.73. 


Banyak Modal Keluar Demi Sebuah TV

Beli TV Baru di Shopee

sebenarnya beli sebuah tv, aku tidak hanya membayar harga sebuah tv T_T. aku juga perlu keluarkan modal untuk bracket baru, kabinet tv baru, dan sambungan internet yang lebih kuat untuk menonton rancangan resolusi tinggi 4K. apalah gunanya membeli sebuah tv yang menyokong resolusi tinggi tapi hanya menonton resolusi rendah kerana capaian internet yang lemah. 

sebelum tv sampai ke rumah, aku dan iwan sempat pergi ke aeon mall shah alam untuk cuci mata tengok kabinet baru. sudahnya, kami tak beli kabinet tv pun. kabinet tv display (yang kami nampak) macam kecil sangat. tak sesuai untuk saiz tv kami. 

jadinya iwan kata beli rak baju dan terbalik kan lah jadi kabinet buat sementara. nanti ada duit lebih beli lah pula kabinet baru kan. mula - mula tv sampai, memang tv tu hanya guna tapak yang diberi. tv agak rendah jika kami berbaring. rumah kami tiada sofa untuk elakkan rumah menjadi sempit kerana keluasan agak kecil.

Beli TV Baru di Shopee

2 3 hari kemudian, tv tu digantung ke dinding menggunakan besi yang gantung tv lama. ada hal lain pula yang jadi. terlalu mendongak aahaha. akhirnya aku beli bracket semi adjustable yang lebih efektif. aku beli di shopee; TV Bracket Adjustable. baru sampai semalam. hehehe. dah selesai pasang dah pun. 

Beli TV Baru di Shopee

hari ahad malam sebelum bracket tv sampai, aku minta adik aku; syazwan datang ke rumah untuk drill dinding. rendahkan sikit kedudukan lubang untuk bracket (yang lama). susah juga ya. berpeluh aku tengok dia drill dinding. hahaha. 

dinding terlalu kuat sampai terfikir tengah drill 'barang' orang sebelah. padahal masih dinding rumah kita. hahaha. semalam iwan tukar bracket adjustable, baru selesa. 

oh lupa. 


Arial TV Brand DIY

aku juga ada beli arial tv di DIY shop untuk mendapatkan capaian tv digital. merasalah kami menonton rancangan tv 1, tv 2, tv 3. dah lama sangat rasanya tak tengok rancangan macam zaman dulu dulu. kami beli yang outdoor punya memandangkan indoor punya tak tersedia di kedai. 

bukan beli yang jenis lama tu tau, tapi yang lebih kecil. iwan gantung di batang paip dalam kawasan bilik. masih dalam bilik. namun tetaplah paparannya cantik dan memuas hati. 

fuh! banyak modal keluar demi sebuah tv. 

Post a Comment

2 Comments

  1. belum pernah lagi beli benda mahal di shopee..takut

    ReplyDelete
  2. Menarik, sampai dengan Selamat. Tapi memang mahal lah kan budget untuk tv..Janji memuaskan hati, Cukuplahh.. Setakat ni pernah beli notebook je benda paling mahal kat Shopee..yang lain tu, belum ada keberanian 😅

    ReplyDelete

terima kasih kerana meluangkan masa membaca dan meninggalkan komen.