Berbagi Rasa - Mieza S Mieza S: Berbagi Rasa

Berbagi Rasa

March 15, 2021
Berbagi Rasa

pada waktu - waktu kita sedang merasa lelahnya hidup, belajarlah menerima apa yang datang dengan berlapang dada. nescaya, hal - hal kecil akan dilihat sebagai sebuah bahagia bergantung pada mata pandang kita. itu yang sedang aku ajar dalam diri. menghargai tiap satunya meski hal itu begitu melukai. 

bagaimana melihat hal kesakitan sebuah rasa bahagia? menerima kedatangannya dengan menganggap, ada hadiah yang sedang tuhan bawa. kuncinya? sentiasa bersyukur menerima apa adanya dan belajar bersabar dengan janji - janji tuhan. 

Syukur

oh ya. kebelakangan ini, aku banyak menulis hal - hal tentang bahagia dan bersyukur. supaya aku lupa tentang sakit yang perlu aku alami. ha gitu. aku rasa bersyukur dikurniakan manusia - manusia yang sabar melayan aku. tasya yang sering menjadi peneman, aizat yang sabar karenah aku bertahun tahun, dan faizi; manusia baru yang wujud namun begitu sudi menerima kurang aku pada masa ini. pada masa kedepannya entah, belum pasti. 

Tasya

Berbagi Rasa

aku rasa semenjak mengenali tasya, boleh dikatakan hidup aku 1/4 dihabiskan bersama tasya. padahal rumah jauh tempat kerja jauh ah entah. tapi dengan dia memang senang nak baiki jiwa yang sedang jatuh. dia ada boleh teman, bila - bila aku rasa aku nak. semua tentang aku dia tahu. dia akan jadi partner tetap untuk segala hal dan macam - macam hal yang tak pernah aku terfikir. 

tasya, terima kasih cantik - cantikkan aku. percaya dengan aku. yakin untuk jadi kawan aku. tak pernah buang aku. paling penting, apa orang cakap atau padangan orang terhadap aku, kau masih sudi nak setia jadi kawan aku. 

Aizat

 

aku kata siapa yang menghargai aku, akan aku hargai semula dengan semua daya yang ada. punya sabar aizat dalam menerima kata maaf dari aku. setahun lama nya aku menjauh atas rasa sakit hati. hahah biasa la. manusia. setahun tu lama. entah kenapa, tuhan masih simpan dia jadi kawan aku pada masa ini. 

selepas setahun merajuk dan jauh hati, aku lah yang dulu cari dia. aku minta maaf apa semua. dengan mudah dia maafkan aku. terima kasih. 

kenapa aku begitu menyimpan dia? ada satu hal istimewa yang pernah dia lakukan ke aku yang mungkin biasa - biasa dipandangan mata manusia. dia menghagai aku ketika dia sedang jauh dan datang berdekat ke aku untuk meraikan aku ; waktu itu

selagi dia bukan kepunyaan sesiapa, dia akan selalu ada dalam hidup aku menjadi kawan aku. HAHA. seperti dipaksa ya bunyinya.


Faizi


semalam ketika aku menghabiskan waktu aku bersama akid, dia telefon aku bertanyakan jika tempat aku hujan atau tidak. aku agak terkejut kerana sudah dua hari kami tidak telefon akibat kemerajukan aku. kah kah. dia sedang dalam mood bekerja, cumanya ketika itu dia baru menyudahkan kerja. sebab itu dia telefon aku kerana lokasi kerjanya pada waktu itu dekat dengan rumah aku. 

dari shah alam dia ke subang empire dalam keadaan hujan. rasa bersalah juga sebenarnya. dia sudi bersusah membelah jalan mendekat aku. sedangkan aku boleh pergi ke dia namun dia menolak. 

hmm. itulah. perbuatannya menyebabkan, aku akan menyimpan dia lama. kecuali jika dia yang membuang aku dulu. tapi aku akan simpan dia dalam balang kaca sebaik mungkin sehingga dia bertemu jodoh kemudian baru aku akan buka botol kaca dan lepaskannya HAHAH. 

itu pengorbanan kecil. pastinya aku akan membalas tak mengira waktu. aku akan sudi ada jika dia perlu kan bantuan aku. oh maaf, kerana aku sering memandang orang dengan pengorbanan - pengorbanan kecil yang tak ada apa apa maknanya pada sesiapa. aku akan menghargai dan selamanya akan ingat. 

aku over barangkali? HAHAH tak lah! aku cuma suka 'simpan dan jaga' orang yang datang dalam hidup aku. 'abang' yang aku jumpa ketika dalam pencarian jodoh. semoga selama dia belum menjadi milik sesiapa, dia akan kekal ada dalam jalur hidup aku menjalani hidup kedepannya dengan aku. 

terima kasih kepada manusia - manusa yang datang menjengah hidup aku, dan masih kekal dengan aku. semoga kalian penyebab aku tak lagi rasa sunyi dan sepi. terima kasih sudi berbagi rasa. semoga tuhan akan membalas kalian dengan bahagia yang lebih panjang melebihi kalian memberi aku. 
secangkir kopi yang ku nikmati, seolah berkata kepadaku bahwa, yang hitam tak selalu kotor, dan yang pahit tak selalu menyedihkan

1 comment:

terima kasih kerana meluangkan masa membaca dan meninggalkan komen.