Thursday, December 26, 2019

Lirik Lagu Sakit Zynakal ft Yonnyboi

Lirik Lagu Sakit Zynakal ft Yonnyboi

Yonnyboi
Kalau kau rasa tak dihargai
Tutup la mata pegang la hati
Kalau kau rasa diri kau sunyi
Jangan bersedih aku disini

Walau hidupmu tumpas
Ku akan beri kerjasama
Bangkit wahai kawan
hidup ini tak sempurna

Jangan selalu bersedih
Ku juga selalu terleka
Kesilapan lama bakal jadi
Rama rama

Zynakal
Tapi aku sakit bila ramai keji
Sakit aku bukan sakit dihati
Jadi sakit aku pendam sendiri
Rasa sakit ini tak akan berhenti

Mergerti ku terpaksa hadap
Walau penat lari
Ku terpaksa jatuh bila penat diri
Ku terpaksa hilang walau ramai cari

Aku lupa ingatan
Jadi tolong ingatkan
Saat luar kawalan
Jadi tolonglah pesan

Tolonglah aku kawan
Aku ni manusia
Ku buat kesilapan
Ku manusia biasa

Yonnyboi
Percayalah
Ku akan berikan tangan
Jika engkau memerlukan
Jadi tolong jangan segan

Kalau kau rasa tak dihargai
Tutup la mata pegang la hati
Kalau kau rasa diri kau sunyi
Jangan bersedih aku disini

Walau hidupmu tumpas
Ku akan beri kerjasama
Bangkit wahai hidup ini tak
Sempurna.

Jangan selalu bersedih
Ku juga selalu terleka
Kesilapan lama bakal jadi
Rama rama

Zynakal
Tapi aku sakit bila ramai keji
Sakit aku bukan dihati
Jadi sakit aq pendam sendiri
Rasa sakit ini tak akan berhenti

Mergerti
Ku terpaksa hadap walau penat lari
Ku terpaksa jatuh bila penat diri
Ku terpaksa hilang walau ramai cari

Kau kenal aku siapa
Yang dulu tu bukan aku
Masa itu aku gila
Ku sendiri tak tahu

Apa yang sudah jadi
Ku rasa macma mimpi
Hanyut di realiti
Kesannya hari ini

Penyakit tiada luka
Sakit tiada parut
Sakitnya dikepala
Bercelaru mengarut

Tindakan luar biasa
Marah terus mencarut
Lupa semua kata
Rasa nyawa tercabut

Aku faham
Apa yang kau rasa
Janganlah kecewa
Ku sentiasa ada

Lirik Lagu Zuhud Kmy Kmo & Luca Sickta ft M.Nasir

Lirik Lagu Zuhud Kmy Kmo & Luca Sickta ft M.Nasir

Saat serunai menjerit suatu hari nanti,
Segala yang di langit dan segala yang di bumi,
Yang hidup, yang mati,
Yang menyamun, yang bijak,
Semuanya akan dibangunkan di padang untuk berarak,
Jadi baik cekal bagus,
Saat serunai menjerit suatu hari nanti,

Terus Zuhud ke bawah,
Elak dibakar hangus,
Atau dihumban ke kawah,
Jadi baik kekal ragus,
Terus menanam ubi,
Ramai mengejar fulus lupa sebar saham budi.

Jadi baik,
Cekal,
Bagus,
Terus,

Jadi baik,
Kekal,
Rakus,
Terus,

Jadi baik,
ZUHUD,
Ke bawah tanam ubi,
Jadi baik,
Berbudi,
Kau untung bukan rugi.

Kmy Kmo
Orang dagang dah berlabuh sauh,
Sedia siaga di bumi Tuhan,
Tenang ku terbang walaupun pun jauh,
Bawa pikulan tugas suruhan,
Nafsu digendang diriku jatuh,
Mungkin kah kerna ku budak hutan,
Emosi senang berang dan patuh,
Telunjuk Lakhus pun diturutkan,
Yang diturunkan engkau lupuskan,
Sahabat kudus tak dikhususkan,
Kau pupuskan,
Kau putuskan,
Yang ditumpukan bukan keperluan,
Kekal tumpuan buang kemahuan,
Tujuan hidup bagaikan ramuan,
Dituang iman jadikan acuan dalam perjalanan bersama panduan,
Eh,
Bukan hanya cukup lima,
Bukan sekadar cukup enam,
Mahu rasakan delima di Syurga
Iman jangan benam,
Kerap lima enam kali,
Sehari kita diganggu,
Teguh jati diri dari dibelenggu rindu bercandu,
Jadi, baik, ZUHUD, ke bawah tanam budi,
Bunuh semua ego yang memagar hati budimu,
Jadi, baik, sujud walau harta ratus beribu,
Berjuta kesan robak rabik hilang kerna budimu,

Luca Sickta
Andam karam waktu dalam salam,
Awan gelap karung kunci dada,
Ragam malam kenal suara tidak,
Dijatuhnya hukum hamba tanpa sua,
Rata-rata jadi patah siku kerna risau hunus pisau bocor saku,
Mata-Mata jadi lali bisu tanpa hirau hangus jiwa dah terpaku,
Kemudi hasrat biar sampai dapat,
Berbudi niat gapai yang tersirat,
Yang bersekutu mula menggerutu bila timbang mutu, masih rujuk buku,
Jadi baik, cekal bagus,
Dari riak, bebal terus,
Jadi bijak kerna ilmu dari menyalak nafsu cemburu,
Jadi baik.

M Nasir 
Larikan nyawa dari,
Lancar mulut celupar,
Lara wirang sendiri,
Lepas mulut celupar,
Ringan menanam budi,
HasilNYA usah takut,
Dari Maha Pemberi,
Pasti nasi di lutut.

Tuesday, December 24, 2019

Berjuang dan Kalah

Berjuang dan Kalah


ini entri pendek sekadar mengadu. satu rumah aku dah demam. punca? ayah membawa pulang virus dari rakan sekerja. isnin lalu, mereka berbual. rupanya bukan ayah sahaja yang tidak sihat. satu ofis dijangkiti demam. 

kali terakhir aku sihat ialah pagi tadi sebelum pergi kerja dan sempat membancuh dua cawan susu untuk adik - adik. waktu itu, aku dah rasa lain macam. sekarang, aku menaip entri ini dengan tangan gigil dan bakal kebas. aku makin hilang rasa tangan - tangan aku. tangan aku semakin menguning. 

sejuk nya mencucuk sehingga meyebabkan bulu roma aku sedari tadi menegak. hidung aku total tersumbat semenjak dua tiga hari ni. entah kapan kan kembali ke asal ya. 

alangkah indah, jika sekarang aku dibenar pulang dan berbaring menutup seluruh tubuh dengan gebar. semoga aku terhindar dari penyakit merbahaya dan nyamuk aedes



Friday, December 20, 2019

Surat Untuk Abang



assalamualaikum bang korie. semoga tuhan merahmati abang hendaknya. dah lama sebenarnya nak tulis surat, tapi tak punya kekuatan. takut menulis dengan diiringi air mata. apa ya nak tulis. haritu banyak nak tulis, macam - macam. 

pemergian bang korie begitu terasa dekat dalam hati. kenal dalam dunia blog. blog ni yang menyatukan kita semua sebenarnya. pergi trip sama - sama, bangun pagi muka basau sama - sama, busuk tak mandi pergi camping pun sama - sama. kan? 

entahlah bang. pagi tu buka group whatsapp, dapat berita pemergian abang. tak tenteram rasa. buat kerja sambil nangis. dalam masa sama, ada kenangan yang berselang seli dengan muka abang. tak kuat. 

walaupun kenal cuma sekejap, tapi kita semua pernah dekat. sebab tu kesedihan singgah dekat hati. tak memecahkan, tapi ketukan yang kecil pun mampu menjatuhkan air mata yang sedikit. 

berita pemergian bang korie adalah satu kejutan. dulu waktu aku membenci diri sendiri, aku selalu tanya. agaknya macammana ya nanti kalau aku mati. ada yang tahu ke tidak? kawan - kawan sudi jenguk? ada yang kenal tak? ada yang ambil tahu dan iring aku berjumpa tuhan ke tidak. 

berat rasa. secepat itu bang korie pergi. 

waktu bang korie left group dengan alasan "undur diri sekejap". aku macam terdetik dihati. 'merajuk ke dia'. tapi sekadar terdetik begitu. tak pulak fikir jauh tentang ini. mungkin bang korie penat dengan drama dalam group kot. begitulah yang ku fikir. 

terkilan sikit, sebab dah lama tak bersembang dengan bang korie. group whatsapp pun aku jarang masuk. selalu baca status orang - orang yang bakal pergi, tak sangka. jadi dekat bang korie. 

bang korie orang nya disenangi. mulutnya banyak. peramah. senang bergaul. senang membantu. suka menyakat. yang pernah disakat tentunya akan rasa kehilangan yang tinggi. aku yakin.

trip aku ke pahang. naik 4x4 sekali dengan bang korie. bang korie yang tak pernah berenggang dengan kameranya telah menangkap foto aku untuk diabadikan dalam memori kamera bersama yuyin. itu yang sentiasa terimbas dalam fikiran bila nama bang korie disebut. 

entah. bang korie sinonim dengan kamera dan bakeri pada pendapat aku. seorang laki - laki yang suka melukis bakatnya pada acuan - acuan kuih dan berkongsikan hasil karya nya kepada umum sehingga memiliki khaisya delite.

bang korie. semoga kenangan abang bersama orang - orang yang pernah kenal abang akan sentiasa hidup dalam diri mereka meski abang tak lagi ada disini. semoga abang baik - baik sahaja di sana. semoga perjalanan abang menuju tuhan dirahmati. 

abang pergi disaat tuhan mengerti, kesakitan abang dah tak lalu ditanggung. dunia bukan lagi tempat abang. tuhan tahu, sudah sampai masa abang berehat. berehat menghitung kebaikan - kebaikan yang pernah abang kongsi dengan manusia sekeliling. semoga timbangan nya lebih baik dari semua. berehat lah bang. damai disana. 

semoga ramai yang mendoakan kesejahteraan abang disana. semoga bahagia bang. tak ada lagi sakit yang abang tanggung saat disini. 

al-fatihah bang korie. 

Lirik Lagu Mungkin Potret

Lirik Lagu Mungkin Potret

Mungkin
Aku bisa bercinta dengan kamu
Kendati kata-katamu selalu
Menusuk jantung
Melukaiku

Mungkin
Kumau memaafkanmu kembali
Demi cinta yang ada di hatiku
Meloloskanmu
Dari kata pisah

Mungkin sang fajar Dan sayap-sayap burung patah
Menyaksikan kita berseteru
Selalu tak pernah damai

Mungkin cintaku
Terlalu kuat dan menutupi
Jiwa yang dendam akan kerasmu
Sehingga kita bersama
Mungkin

Mungkin
Kumau memaafkanmu kembali
Demi cinta yang ada di hatiku
Meloloskanmu
Dari kata pisah
Mungkin

Mungkin
Kumau memaafkanmu kembali
Demi cinta yang ada di hatiku
Meloloskanmu
Dari kata pisah
Mungkin sang fajar

Dan sayap-sayap burung patah Menyaksikan kita berseteru
Selalu tak pernah damai
Mungkin cintaku
Terlalu kuat dan menutupi
Jiwa yang dendam akan kerasmu
Sehingga kita bersama

Mungkin cintaku
Terlalu kuat dan menutupi
Jiwa yang dendam akan kerasmu
Sehingga kita bersama
Mungkin

Tuesday, December 17, 2019

Lirik Lagu Nekad Kmy kmo

Lirik Lagu Nekad Kmy kmo

Tapak-tapak makan hari
tunggu masa putus tali
Biar luar kaki ayam
dalam berbekalkan taji

Lepas purnama mengambang
naik merah itu pasti
Mahu ikut nafsu sama atau
sambung tidur lagi

Taji nak dituju
Perlukan aturan
Tak nak salah hala
pekaka yang dihunuskan

Tidur ku bertapa
Berlayar satu dekad
Bila cukup lapar
semua jalan jadi nekad

Jadi nekad
Jadi Nekad
Bila cukup lapar
semua jalan jadi nekad (2x)

Kmy Kmo
Sedekad dah belayar
Berbakul trapi dah dihadap
Bagaikan kudrat sepuluh gajah
meresap masuk tuk mengadap
Adaptasi sejengkal sarap
Permudahkan kau ke perangkap
Emosi si nafsu nafsi lahap
Adap asal yang dah ke arab
Aku rabiah daripada Enam
Bawa rabiah dalam Bunga Tujuh
Aku tarbiah siapa berani pejam
Dengan tarbiah ramai kena suluh
mamai miang buluh perindunya
Ramai dilibas bak badai Buluh tumpat sadai
Yang tersadai abai dek memandai
Kaki intai perangainya murai
Sidai muka
Asal pandai dulu muda wangsa
Sukar intai talam ribu rupa

Bawa cindai ke muda berbangsa
Lalu
Hey
Sidai rupa
Pura pura talam dua muka
Dari muda dia mudah lupa
Bila sukar boleh bagi suka Dia suka

Luca Sickta
Tujuh petala bumi dan langit
Dari gunung ke lautan dalam
Pesuruh turun membawa salam
Kalam berkisah segala silam
Uh
Dari lautan ke lembah curam
Kembara bekalnya setia sumpah
Seri iring kemenyan dan setanggi
Membara darah walau titis tumpah
Dendam
Di pendam nafsu
Nahu buta, Nawaitu palsu
Genggam
Di rejam amarah
Bagai keris tanpa arah
Yah
Pantang undur, Dicabar jangan
Lantang jurus, Dijabar tangan
Hulubalang dampingnya rapat
Salah tuju akhirnya ke liang lahad

Kapal layarku tak sangkut tengkujuh,
Layar ke samudra berkurung kan tubuh,
Senaman rasa jiwa,
Fahami rasa jiwa,

Wednesday, December 4, 2019

Lirik Lagu Sifar Kmy Kmo, Asfan Shah, Tripdisz

Lirik Lagu Sifar Kmy Kmo, Asfan Shah, Tripdisz

Andainya aku tahu
betapa diriku
hilang tiadamu

Seperti biasa,
selepas bangkit dari beradu,
sudah terbiasa nafas dan degup di atur dulu,
dah pun selesai,
yang itu,
terus ku rujuk,
kelengkapan didiri serba serbi harus cukup,
penglihatan yang mana kabur dilekapkan kanta,
tenaga badan makin uzur dilengkapkan herba,
dan pada minda,
minda yang makin bebal nak dikental,
zikir dan wirid cukup mujarabnya paras kebal,
nah bekal,
kan semuanya bila berjalan,
biar berpayung,
sebelum berhujan sesalan,
walau dilambung ombak dunia menguji iman dan,
taqwa ku kekal teguh tiap kali diuji Tuhan,
kenali pintu halal,
pagar yang mana haram,
bijak perlu di akal,
tak sekadar melaram,
kembali pada asal,
fahami hukum alam,
dugaan tak disangkal,
datang bermacam ragam.

Persoalan ku kerap,
singgah dibibir ramai,
Apakah dah ditetapkan manusia mudah mamai,
yang lalai jauh dari jadi khalifah,
kemudi kapal karam dihanyutkan laut khilaf,
dan insaf,
nya datang pun jarang sekali,
saat diri dihempas rugi baru kucup bumi,
kan sunyi,
bila tiada nikmat dipuji,
dicuci,
nikmat yang slama ni dikunci,
dan suci,
kan lubuk hati dengan ikhlas,
jauhkan dari sombong riak saat kau dikipas,
yang rimas,
yang lemas,
yang dikilas dibidas,
semuanya akan hadir bila iman hanya bias,
harus diakur,
makin jauh makin hancur,
bila tanpa Mu luluh hati lebur dari luhur,
jadi ku jujur,
saat bersama Mu tak teratur,
hidup rapi tak se-rapi seperti asal kau dilentur,

sifarkan dosa,
tuk sifarkan segala musibah,
muhibah akan hadir tanpa henti berturut turut
minda jumud dislaputi lumut disetiap sudut,
maksum yang semakin susut pulang ke bermukim Zuhud,
"Hud ayat enam" kan yakinkan titik soal,
bilamana pasti datang besar ataupun setimpal,
lut pada kalam maka yang rugi ditinggal,
hubungan semanusia lestari takkan kritikal

Lirik Lagu Izinkanlah Qface

Lirik Lagu Izinkanlah Qface

Bila berlabuh tabir malam indah
Cakerawala pun turut melambai gundah
Pecah duka berganti
Rasa merindu kepadamu

Telah lama diriku dalam leka
Cuba menyintaimu sepenuh jiwa
Sedangkan itu satu
Kewajipanku terhadapmu

Indah mahligai yang menanti
Semakin jauh di jangkauan
Dapatkah aku pulang
Berjiwa suci Bagai kekasih dinanti

Masihkah diri ini
Ada ruang beradu
Dalam mahligai Sedangkan diri
Telah tercemar Debu dunia

Izinkanlah diriku... izinkan aku
Dekat denganmu kasih... dekat denganmu
Izinkanlah diri... kekasih sejati
Dekat denganmu kasih... kasih...

Lirik Lagu Tentang Cintamu Saleem

Lirik Lagu Tentang Cintamu Saleem

Bulan bersinar terang
Namun terhalang awan
Suram malamku
Galau hatiku
Dalam penantian

Malam berganti siang
Waktu terus berlalu
Hari-hariku
Jenuh menunggu ketulusanmu

Engkau bagai daun
Yang kering tertiup angin
Ke mana mengarah
Ke situ kau terbawa

Takku harapkan kau begitu
Dan ku harapkan kau sedari
Kesetiaan dan ketulusan
Cinta suci di hati

Jujurlah katakan
Tentang cintamu padaku
Andai kau sayang pada diriku
Aku pun sayang

Andai kau benci tak mencintai
Ku akan pergi...

Lirik Lagu Sakit Hati Syafiq Farhain

Lirik Lagu  Sakit Hati Syafiq Farhain

Dulu engkau lah permaisuriku
Bertahta didalam sanubari ku
Dulu engkau lah cinta ku satu
Tak pernah ku menduakan dirimu

Ku jaga dan ku belaikan dirimu
Kerna kau istimewa bagi ku
Sakit hati ku bila kau mendusta cintaku
Sakit hati ku bila kau mendua cintaku

Dulu engkau lah bunga hati ku
Ku baja dengan kasih dan sayang ku
Dulu engkau lah bidadari ku
Ku sanjung setiap detik dan waktu

Ku jaga dan ku belaikan dirimu
Kerna kau istimewa bagi ku
Sakit hati ku bila kau mendusta cintaku
Sakit hati ku bila kau mendua cintaku