Jadi Eksekutif Halal dengan Mendaftar di Halal Academy

Jadi Eksekutif Halal dengan Mendaftar di Halal Academy

Tahukah engkau, kebanyakkan syarikat di Malaysia sangat memerlukan sekurang - kurangnya seorang Eksekutif Halal? Kalau korang ada baca entri aku tentang kbba9 di bahagian hab halal jakim, kami telah didedahkan dengan cara dan bagaimana masyarakat boleh membuat aduan tentang ke-halal-an sesuatu produk / makanan di sesebuah kedai/ premis makanan. 'Panel' pada hari itu turut menyentuh isu eksekutif halal.

Pentingnya Seorang Eksekutif Halal Dalam Industri

Berkenaan halalnya sesuatu produk sangat dititikberatkan di Malaysia kini. Sehinggakan, negara luar mahukan kepakaran tenaga eksekutif halal dari Malaysia lantaran halal yang dikeluarkan oleh pihak Jakim sangat diyakini dan dipercayai.

Halal tu tidak hanya merujuk kepada makanan, tetapi juga merangkumi segala macam benda seperti logistik dan sebagainya.
Memetik kata - kata Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom telah meminta pihak industri memberi perhatian serius terhadap pelantikan eksekutif halal berdasarkan keperluan industri dalam meningkatkan integriti selain mencapai sifar kesilapan dalam penghasilan produk halal. Tambahnya lagi, pelantikan itu dapat membantu pihak industri dalam mengurus dan mengekalkan status pensijilan halal dan mampu mencapai kualiti serta mengelak berlaku sebarang kontaminasi haram. -SinarHarian. 

Jadi Eksekutif Halal dengan Mendaftar di Halal Academy

Tugas Seorang Halal Eksekutif

  • Bertanggungjawab untuk memastikan pematuhan terhadap Hukum Islam, keperluan Halal Standard & Persijilan Malaysia oleh JAKIM serta pihak berkuasa Halal yang lain.
  • Memastikan Sistem Jaminan Halal dilaksanakan dan dilaksanakan dengan berkesan.
  • Bertanggung jawab dengan JAKIM dan pihak berkuasa Halal yang berkaitan dengan perkara berkaitan Halal.
  • Mengendalikan penilaian pembekal dan bekerja dengan jabatan pembelian untuk memastikan bahan yang dibeli memenuhi keperluan Islam & Halal.
  • Memimpin, membangunkan & memastikan jawatankuasa halal berfungsi dengan baik.
  • Memberi latihan kepada jawatankuasa dan mewujudkan kesedaran di kalangan pekerja untuk memastikan integriti pemproses Halal dikekalkan.
  • Merancang, menyelaras dan menjalankan audit dalaman Halal.
  • Pantau dan waspada kepada perkembangan terkini atau isu dalam industri Halal.
(**google translate je ni. Nak tahu lebih lanjut google la. Sebab aku pun google)

Bagaimana mahu menjadi Eksekutif Halal? 

Kalau yang kita tahu, untuk menjadi seorang eksekutif halal. Korang perlu menghadiri kursus dengan membayar dengan jumlah nilai yang tinggi kan? Cuba korang buka website ni www.halal-academy.com dengan mendaftar akaun atau layari laman facebook www.facebook.com/halalacademymalaysia untuk mengetahui aktiviti - aktiviti terkini yang dijalankan pihak mereka.

Korang boleh baca entri seterusnya mengenai aktiviti yang dijalankan di halal academy juga di blog ini. Sebab selepas ini aku akan rajin update mengenai program diorang. Jom lah mengisi kekosongan eksekutif halal dalam industri. Banyak kelebihannya.

Halal Academy menawarkan kursus Eksekutif Halal secara atas talian. Tak perlu buang masa untuk menghadiri kelas. Korang boleh jawab soalan secara atas talian je weyh. Bila - bila masa atau dimana jua anda berada.

Jika sekiranya korang berminat untuk menjadi eksekutif halal, lepastu korang pun dengan bersungguh - sungguh membuat pembayaran semua, korang boleh bagitahu dimana korang jumpa iklan ini. Korang cakap korang jumpa iklan eksekutif halal dalam entri blog KanvasDakwat. Nanti aku suruhlah diorang bagi less. Hehehe

Post a Comment

4 Comments

  1. wah macam menarik pula
    nak usha kejap lah

    ReplyDelete
  2. awak dah complete ke course halal exec by halal academy?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy tak ambil kursus pun sis. sy hanya menulis iklan untuk meramaikan lagi eksekutif halal atau kepada sesiapa saja yang membaca artikal ini yang berminat untuk menyertai/ menjadi eksekutif halal :)

      Delete

terima kasih kerana meluangkan masa membaca dan meninggalkan komen.