Kata Itu Benar Bukan Sekadarnya - Mieza S Mieza S: Kata Itu Benar Bukan Sekadarnya

Kata Itu Benar Bukan Sekadarnya

February 06, 2018
Kata Itu Benar Bukan Sekadarnya

Semalam masa aku dalam bilik air nak mandi, aku baru perasan sesuatu. Baru semalam aku yakin apa yang orang sekeliling aku bagitahu bahawa
Apa yang kita ungkapkan itu adalah sebuah doa.
Aku rasa aku tak pernah berdoa untuk benda merepek, tapi ia dikabulkan secara tak sengaja. Entahlah. Benda ni macam dah banyak kali pulak jadi dalam hidup aku. Antara peristiwa - peristiwa yang aku rasa terjadi akibat ungkapan kata - kata aku ialah : 

Aku nak membuang dengan cara bukan cirit. (Jangan gelak)
Makcik aku bersin, lepastu aku cakap. "Bestnya kalau aku pun dapat bersin macamtu"
Aku percaya yang setiap kali ada seseorang menetap dihati, aku perlu rahsiakan. Kalau aku cerita/ mention gambar dia dekat public, aku akan hilang dia. 

Nampak remeh. Tapi semua benda ni terjadi dan dimakbulkan Tuhan. 

Sekarang aku mengalami keadaan dimana susah nak membuang. Sebab keras. Hahahha. (mak aku cakap dulu masa kecik - kecik memang susah nak berak - mungkin yang ni tak penting sangat).

Sekarang aku ada resdung. Dulu aku takde pulak bersin macam orang gila. Tapi semenjak aku nak bersin makcik aku tu, sekarang aku dapat resdung. Atau mungkin sebab keluarga aku memang ada resdung. Entahlah. 

Kebetulan?

Oh yang ketiga tu, aku takut. Entah sampai bila aku kena percaya ajaran macam tu. Benda tu timbul dan hidup dalam pemikiran aku sejak dulu. Mungkin sebab aku ni tak sempurna macam orang lain. Seboleh - bolehnya aku nak sorok dia dari pengetahuan sesiapa. Aku taknak cerita dia dekat sesiapa. Dan setiap kali aku cerita dekat orang - orang terdekat, aku akan hilang dia. Mudahkan? Aku tak tahu ini kebetulan atau badi malang yang ada dalam diri. 

Sampai harini aku masih percaya, aku ni malang barangkali. Pemikiran aku yang kolot atau benda tu  memang dah takdir ke ape. Eh entahlah. Payah lah macam ni.  

Adakala kini, aku berhati - hati dalam mengungkap kan sesuatu.

4 comments:

  1. doa yang baik2 saja yaaa..setiap manusia tidak akan ada kesempurnaan tu..:)

    ReplyDelete
  2. Insya Allah.. Allah Ada perancangan Yang baik buat Mieza. Bersabarlah byk2 Dan bersangka baik

    ReplyDelete

terima kasih kerana meluangkan masa membaca dan meninggalkan komen.