Logo & Tema Merdeka Malaysia 2015



Logo & Tema Merdeka Malaysia 2015 | Untuk tema Merdeka Malaysia 2015, #SehatiSejiwa dipilih bagi melambangkan semangat kesepaduan tersebut yang dimiliki oleh semua rakyat tidak kira di mana mereka berada. Pelancaran tema Merdeka 2015 tersebut telah dilancarkan oleh mantan Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek semasa Majlis Prapelancaran Sambutan Hari Kebangsaan 2015 di Dataran Merdeka pada 6 Jun 2015.


#sehatisejiwa


Tema tersebut dipilih kerana ia mencerminkan roh kesepaduan, kesefahaman, kekitaan dan kemanusiaan seluruh rakyat di negara ini.


Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berkata, "Misalnya, gempa bumi di Sabah dan bencana alam seperti banjir besar yang berlaku di negeri-negeri Semenanjung baru-baru ini turut dirasai dan terkena tempiasnya oleh seluruh rakyat Malaysia.

Perasaan ini seharusnya dirasai bersama. Sebab itulah tema #sehatisejiwa dipilih bagi melambangkan semangat kesepaduan tersebut yang dimiliki oleh semua rakyat tidak kira di mana mereka berada."


Sambutan Hari Kebangsaan mulai tahun ini juga akan menampilkan sambutan Hari Kebangsaan dan Hari Malaysia yang agak berbeza dari tahun sebelumnya apabila ia tidak lagi disebut berdasarkan ulang tahun, sebaliknya mengikut tahun.


"Ia dilihat sebagai prinsip kesamarataan antara Semenanjung serta Sabah dan Sarawak kerana penggabungan Malaysia yang sebenarnya pada 16 September, dan 31 Ogos hanya melibatkan Semenanjung sahaja," katanya.


logo merdeka 2015


Logo sambutan Hari Kebangsaan dan Hari Malaysia 2015 dengan slogan #sehatisejiwa dilancarkan secara rasmi oleh Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek selepas mempengerusikan Mesyuarat Jawatankuasa Induk persiapan sambutan tersebut di Kementerian Komunikasi dan Multimedia, Putrajaya pada 14 Julai 2015.


LOGO HARI KEBANGSAAN KE-58 2015


Merdeka 2015

RASIONAL LOGO
Logo ini mengambarkan Peta Malaysia termasuk Semenanjung serta Sabah dan Sarawak yang dikelilingi dalam bentuk hati. Logo ini membawa maksud kesatuan rakyat Malaysia yang sehati sejiwa serta bersama-sama menjaga keamanan dan keharmonian negara Malaysia.

MAKSUD WARNA LOGO
Warna Merah-Lambang keberanian dan kesetiaan pada negara yang tercinta.

Warna Biru-Lambang penyatuan dan keharmonian antara kaum.

Warna kuning- Lambang kedaulatan negara dibawah naungan Raja Berpelembagaan dan diterajui kepimpinan yang prihatin dengan pencapaian negara serta keperluan rakyat.


Warna putih-Menjadi perlambangan kepada kejujuran, ketelusan dan komitmen serta kerjasama yang erat di antara pemimpin dan rakyat.


RASIONAL TEMA
#SehatiSejiwa adalah cerminan kesepaduan, kesefahaman, kekitaan dan kemanusiaan seluruh rakyat kepada Malaysia negara tercinta. Kesenadaan #SehatiSejiwa setiap lapisan masyarakat Malaysia akan terus menyatukan kita tanpa mengira garis sempadan nautika lautan, susur galur keturunan, kepercayaan, adat resam dan negeri kelahiran.


Sambutan Hari Kebangsaan dan Hari Malaysia 2015 bertemakan #SehatiSejiwa mampu mengerak dan menyemarakkan perasaan kasih sayang serta hormat menghormati di antara kita. Ia akan meneguhkan lagi semangat patriotisme yang menjadi tonggak dan tiang seri kepada keharmonian dan perpaduan bangsa Malaysia. #SehatiSejiwa adalah titian hubungan - yang jauh didekatkan, ukhwah dipereratkan, selamanya...


Acara-acara sambutan Hari Kemerdekaan 2015

Larian Jalur Gemilang
Tarikh: 8 Ogos 2015 (Kuching)
Tempat: Padang Merdeka Kuching.

Doa untuk Malaysia
Tarikh: 15 Ogos 2015
Tempat: Dataran Merdeka, Kuala Lumpur.

Kayuhan Sehati Sejiwa
Tarikh: 16 Ogos 2015
Tempat: Dataran DBKL, Kuala Lumpur.

Konsert Harmoni dan uniti
Tarikh: 22 & 23 Ogos 2015
Tempat: Dataran Merdeka, Kuala Lumpur.

Larian Sehati Sejiwa
Tarikh: 23 Ogos 2015
Tempat: Padang Merbok, Kuala Lumpur.

KL Converge!
Tarikh: 27-29 Ogos 2015
Tempat: Kuala Lumpur City Centre (KLCC).

Pelancaran Video Negaraku dan Promo Hari Kebangsaan di Pawagam
Tarikh: 28 Ogos 2015
Tempat: Kuala Lumpur.

Konsert Sehati Sejiwa
Tarikh: 28-30 Ogos 2015
Tempat: Jalan Tuanku Abdul Rahman, Kuala Lumpur (Hadapan SOGO).

Amanat Hari Kebangsaan
Tarikh: 30 Ogos 2015
Tempat: Plenary Hall, Kuala Lumpur City Centre (KLCC).

Perbarisan dan Perarakan Hari Kebangsaan 2015
Tarikh: 31 Ogos 2015
Tempat: Dataran Merdeka, Kuala Lumpur.

Sambutan Hari Malaysia
Tarikh: 16 September 2015
Tempat: Sabah.


SUMBER | Logo & Tema Merdeka Malaysia 2015

Post a Comment

3 Comments

terima kasih kerana meluangkan masa membaca dan meninggalkan komen.