Jangan Disalahkan - Mieza S Mieza S: Jangan Disalahkan

Jangan Disalahkan

February 25, 2013



Alhamdulillah, Hari ni genap 18 tahun 6 hari kecik mengenal dunia. Banyak rasanya pengalaman hidup yang dah kecik lalui. Samaada berat atau ringan. Samaada kuat mampu pun lemah. Semua nya tetap kene dilalui dengan penuh sabar. 


Harini, sedikit sebanyak mengajar kita untuk lebih menjadi dewasa dalam membuat keputusan dan sewaktu dengannya. Semuanya bergantung kepada diri sendiri sebab keputusan ada pada kita. Tapi kadang-kadang, untuk membuat keputusan tu bukannya semudah ABC. Takut keputusan yang dibuat akan mengeruh kan keadaan yang sedia keruh. 


Tak tahu lah kenapa harini kecik terpanggil untuk menulis entri pasal life kecik yang kadang-kadang kecik rasa hidup ni -_- . Okay kaw ta faham. Mungkin kaw akan lebih faham kalau kaw berada dalam kehidupan kecik mungkin. Yela, dilahirkan sebagai manusia yang kurang sempurna, mampu memberi effect yang besar dalam menjalani kehidupan yang sedia bangang. 


Hidup dengan manusia yang penuh dengan kepuraan, hanya pandai berkata, tapi bila jadi pada diri sendiri . apa pun tak boleh. Ah. bodoh sungguh manusia zaman ini. Yang hanya tahu hidup untuk menentang orang lain dan menjatuhkan orang lain. Sepatutnya sama-sama bekerjasama membantu antara satu sama lain memberi kejayaan tapi dengki menguasai diri.


Satu persoalan yang sehingga kini masih lagi tergantung tanpa jawapan. Kenapa manusia suka memandang hanya pada luaran? Sedangkan yang luaran tu kebanyakkan nya berpura? Kenapa harus meletak kan kebodohan dibawah kaki? Hanya memikirkan sesuatu yang akan dianggap membawa bahagia hanya seketika. Ah bodoh *untuk kali yang ke berapa tah.


Selalu dan selalu tertipu dengan kecantikan, tapi kecantikan itu yang dititikberatkan. Sungguh tak adil :( 


Tidak ada insan suci yang tidak mempunyai masa lampau dan tidak ada insan berdosa yang tidak mempunyai masa depan.

Belajarlah menghargai apa jua didepan mata. Jangan hanya mencari kesempurnaan. Kesempurnaan hanya akan tercapai jika sazma-sama saling melengkapi :)

3 comments:

  1. Happy belated birthday...moga2 pertambahan usia , lebih mematangkan dan menguatkan diri mieza untuk menghadapi cabaran masa ini...

    mselim3

    ReplyDelete
  2. ye, btl tu. kita hidup didunia ni bkn seorang. kekurangan yg ada tulah yang akan melengkapi. bukan menyalahkan org andai dia tak mampu beri apa yg kita mahukan.

    happy belated besday awak, masih jauh perjalanan masih byk lagi yg akan ditempuhi..

    ReplyDelete

terima kasih kerana meluangkan masa membaca dan meninggalkan komen.