Perjuangan Yang Gagal

Perjuangan Yang Gagal

aku baru je habiskan 1 minggu MC. berpantang kerana keguguran. ada sedikit rasa sedih kerana ini merupakan kali kedua aku keguguran. kali pertama dulu adalah pada tahun 2021. kalau itu menjadi, aku akan lahirkan anak pada awal bulan tahun 2022. namun kecundang. 


Keguguran Lagi

kali ini gugur lagi. kalau kali ini menjadi, aku akan lahirkan anak pada april 2024. tiada rezeki. kalau dulu aku gugur kerana kecuaian dan kebodohan diri. seronok lupa diri bermain di icity menikmati keduniaan. 

kali ini aku betul - betul menjaga. namun akhirnya tetap gagal. 

bila dikira - kira hampir 3 4 klinik aku pergi untuk scan tumbesarann anak. kononnya kerana aku nak kan tempoh 2 minggu untuk semak semula tumbesaran anak. hahahahha. kalau hanya 1 klinik aku pergi, maknanya janin aku dah lama disahkan gagal. setiap klinik akan beri tempoh 2 minggu tambahan untuk janin yang kecil dan lain lain. itu lah yang aku nak. masa tambahan. 


Darah Melimpah

pada pagi khamis 14 september 2023, aku alami sakit perut. memang betul pagi itu aku membuang. puas! situasinya sama seperti aku mengalami hari pertama period. aku akan sakit perut memulas dan cirit diikuti darah. 

kali ini pun sama. selepas membuang, ada tompok darah kecil. aku biarkan. sepatutnya selepas membuang, sakit perut akan hilang. namun ia kekal sakit seperti ingin period. malam sebelum tu, aku ada ke klinik medicare kerana telah diberi tempoh 2 minggu. 

doktor katakan yang janin aku sepatutnya membesar seperti kandungan 11 minggu. namun janin aku hanyalah bersaiz seperti 8 minggu. doktor juga ada memberikan aku surat refer ke hospital kerajaan. aku baru sahaja ingin melambat - lambatkan pergi klinik kerajaan tanpa surat. rupanya sudah tertulis, janin aku keluar esok harinya. 


Panik Sekejap

pada pagi khamis 14 september 2023, hanya aku dan teha sahaja ada di ofis. aku berborak dengan teha seperti biasa sambil menikmati perut yang sedang cramp. entah macammana seperti ada gelombang pecah di bahagian bawah. aku minta diri untuk ke tandas sebentar. 

sangkaan aku benar. gelombang yang aku rasakan dibawah tadi adalah darah yang masih hangat. aku kekal berdiri di tandas. terpinga - pinga. aku memang dari awal sudah memakai pad sejak aku membuang awal pagi kerana ada tompokan darah. pad aku sudah bergenang merah.

ketika aku ingin melihat genangan darah, ada darah pekat merah dan seketul kecil asing yang aku masih ragu - ragu tentang keberadaannya. mungkinkah janin? bentuknya seperti seketul kepala yang telah terpisah dari badan. bulat kecil dan mempunya 2 titik mata. mungkin terpisah dari badan kerana waktu seketul asing itu ingin keluar dari lubang, kebetulan aku sedang check kain. mungkin kah?

aku panik dan menjerit memanggil teha. aku takut dan geli dalam masa yang sama. aku minta teha tarikkan bendasing itu ke dalam lubang tandas. aku hubungi iwan dan katakan aku gugur. aku bersiap - siap menukar pad yang baru dan menunggu iwan ambil aku di pejabat.


Bergegas Ke Hospital

iwan ambil aku di pejabat. di dalam kereta iwan menangis mengenangkan keguguran kali ini masih gagal. adakah kerana dosa - dosa lalu? iwan masih lagi menyalahkan takdir dan tuhan. masih tetap menyalahkan diri sendiri. masih merasa gagal menjaga aku. mungkin ~ 

aku sempat singgah dirumah. ingin membawa surat rujukan yang diterima dari pihak klinik malam tadi. aku juga sempat menukar pad kali ke 3. darah membuak - buak menembus tempat duduk kereta dibahagian penumpang. sementara aku ke tandas awam, iwan membersihkan tempat duduk aku. 

aku ke hospital shah alam dan terus ke bahagian kecemasan. dengan surat tersebut aku dapat terus ke bahagian wanita hamil kot. entah hahaha. jabatan apatah. aku serahkan surat di kaunter. mungkin surat aku di pass pada doktor dan doktor berkenaan marah - marah. "surat ni dapat semalam kan? kenapa tak datang semalam". lah manalah aku tahu. surat tu memang untuk refer ke hospital. tapi malam tadi belum ada apa - apa tanda. paling tidak aku akan ke hospital pada keesokkan hari setelah siang menjelma. kau bayangkan lah kalau aku ke hospital hari yang sama waktu malam? silap haribulan, aku disidai sehingga subuh. selagi aku boleh berjalan dan makan, selagi itu aku bukan dikategori perlu dibantu dan dirawat walau sedang dalam kecemasan. lagipun aku bukan gugur malam tadi. aku diam sahaja dengar doktor / jururawat berkenaan marah - marah. 

sepanjang menunggu giliran aku memang berdiri sahaja. aku tak mampu duduk. darah masih keluar dan keluar. aku takut akan mengotori tempat duduk awam. tidak lama kemudian aku dipanggil masuk ke bilik rawatan. 

Perjuangan Yang Gagal


darah masih membuak buak keluar. aku diminta baring dan menukar kain hospital. darah keluar mencurah. habis kaki dan baju aku. berkali - kali aku meminta maaf pada sesiapa sahaja yang ada disitu. aku seperti menyusahkan semua orang untuk membersihkan darah aku. 

doktor check laluan di bawah dan masukkan seperti penyepit untuk bukaan lebih besar. doktor menarik lebihan darah/ kantung yang masih tertinggal didalam. tidak lama kemudian aku di suntik dengan cecair kecutkan rahim. berkenaan janin yang aku minta teha masukkan ke dalam lubang jamban, doktor kata "i taktahu lah tu apa yang penting tu bukan janin lah". hahah mungkin janin sebenar baru keluar di hospital. ha okay lah doktor. sukahati doktor lah. saya pesakit je hahah.

aku dibawa ke bahagian katil kosong. baringlah aku disitu selama 1 jam bagi proses kecutan rahim. 

Perjuangan Yang Gagal

aku tak menangis. cuma ada masa aku mengalirkan air mata mengingat kata - kata iwan. terasa aku pejuang yang gagal. sekejap aku main telefon. namun katil aku tak ada bantal menyebabkan agak pening kepala untuk main telefon. hahaha. sudahnya menunggu sajalah aku sambil mendengar jiran katil sebelah check perut masing - masing. bahagianya. tapi membayangkan kesakitan bersalin, allah. takut pula aku. hahahha. 


Takdir dan Ujian

1 jam berlalu, doktor check perut aku dan tinggal cebisan nipis sahaja yang tinggal di rahim. aku dibenarkan pulang. lama juga aku bersiap di tandas. aku menukar pakaian bersih dan diluar tandas ada 2 3 wanita menunggu giliran. aku meminta maaf kerana terlalu lama di dalam tandas. doktor meminta aku membawa pulang bekas sisa janin untuk ditanam.

Perjuangan Yang Gagal

aku pulang ke rumah. niatnya ingin tanam janin yang tersisa di tanah belakang tempat parkir kereta. namun tanahnya agak keras. aku syak tanah yang berbatuan. aku cakap dengan iwan tanam sahaja janin di rumah mak aku. senang. masih ada ruang di bawah pokok pisang. sudahnya kami ke sana. tanam dan pulang. aku minta iwan bersabar. ini takdir dan ujian yang harus dipenuhi. 

Perjuangan Yang Gagal
lemah


Aish Mateen

Perjuangan Yang Gagal

aku tak tahu adakah perlu aku namakan janin yang telah gugur seusia 8 minggu. tapi tak apa lah. aku tetap memberinya sebuah nama indah buat aku kenang perjuangan aku yang gagal. 

seorang aish mateen. kehidupan yang teguh. insyallah teguh dengan izin allah. amin. 


seorang aish mateen. maaf kerana aku.. entah mahu dipanggil ibu, mama, emak, mommy atau apa telah gagal dalam perjuangan kali ini. entah apa silapnya kali ini. mungkin kesihatan diri atau ketidak kesempurnaan aku sebagai seorang manusia. atau mungkin juga kerana dosa - dosa lampau yang masih tergantung berselerakan kerana ego tidak meminta - minta kepada tuhan untuk diampukan. maaf ya kerana tidak bertahan lama. maaf kerana tak ada makanan makanan mahal / susu susu mahal/ makanan berkhasiat aku beri. aku beri hanya termampu gaji. maafkan aku kerana perjuangan ini gagal awal. ternyata aku bukan pejuang yang layak. semoga aish mateen dari rahim aku kali ini insyaallah boleh mendengar kan aku dan membantu aku di akhirat kelak. walau entah berapa usianya ketika aku gagal lagi memeluk kamu di rahimku. maaf kan aku lagi sekali. mungkin ini khilaf dari diri sendiri.


buat suamiku iwan. maaf kerana kali ini aku gagal memeluknya lama. tak bertahan lama. maaf ya. aku gagal menjadikan kau seorang yang dipanggil bapa atau setidaknya ayah oleh seorang anak. mungkin belum masanya kita sesuai menjadi ibu dan ayah. tuhan telah takdirkan kita untuk menjalin rasa dan rindu dahulu berdua - dua. masih belum ada percutian bersama - sama. belum ada lagi rezeki berlebih - lebih untuk kita. mungkin ini masanya kita bercinta semahu mahunya. menjadi ibu dan ayah mungkin disuatu masa yang kita sendiri tak jangka. maaf ya, kali ini aku gagal lagi. semoga engkau tabah menyantuni ku sebagai seorang isteri walau aku tak sempurna mana dan belum mampu memberikan kau seseorang yang dipanggil anak. nanti kita cuba lagi ya. Terima kasih kerana banyak membantu dalam hal rumah tangga. Terima kasih kerana kau seiras pelakon korea dimata aku. terima kasih menjaga aku. tapi aku tak lupa, kita masih belum pernah bercuti berdua. kau berhutang yang itu. Hahaha. salam sayang adindamu. tibaa. hahahah. ily hubbysem. 

Post a Comment

1 Comments

  1. Allahuakbar... Moga akak dan suami terus tabah. Takziah diucapkan. Allah lebih mengetahui, semoga lepasni melekat terus sampai selamat melahirkan. inshaAllah.

    Bolehlah banyakkan percutian tu... 💙

    ReplyDelete

terima kasih kerana meluangkan masa membaca dan meninggalkan komen.