Episod 10 : Misteri Iskandar (BoyKL)

Episod 10 : Misteri Iskandar


Episod 11 : Misteri Iskandar

"K, maafkan aku?".

"ah, semudah itu?", mahu sahaja aku tuturkan padanya.

zack!

ikutkan hati, aku terkilan sebenarnya dengan sikapnya yg menuduhku membabi buta dulu. zack meletakkan segala kesalahan seratus-peratus di bahuku. "ok, no sweat! i'm happy you're back. what's past is past..", aku tidak pasti kata-kataku ikhlas atau sebaliknya.

"ah,K. kau baik...".

"hey, don't mention lagi...".

aku senyum. wajah zack juga kembali ceria. aku menjemputnya datang ke desa petaling untuk dinner.

"kau masak?".

"yup! tak percaya?".

"erm, mesti sedap. what time i shud be there?".

"lagi awal lagi bagus. boleh swimming sekali!".

"ok, set!".

lama dia menghilang. akibat terlalu ikutkan kata hati, hubungan kami berentakan. tapi, ah. mengenali zack. kata-kata reza dulu menyedarkan aku. "zack baran, dia pemarah..".

nah, kesannya aku yg terkena.

"AJ dah tinggalkan aku...", ada nada kesal pada butir suaranya. aku tahu zack sedih. aku cuba cool kan dia.

"datang nanti kita cerita ya!".

petang itu seperti yg dijanjikan zack tiba di rumahku. dia pantas memelukku erat.

"sorry ya!".

"hey, kan dah janji tadi. don't mention...".

"oh, ok. janji!".

"jom, makan! lapar?". kami menikmati hidangan. sambal tumis ikan bilis, masak kicap dan sayur goreng. semuanya lauk kegemaran zack.

"kau masih ingat ya?". ujarnya berselera.

"tentu...".

selesai makan, kami ke ruang tamu. aku memetik suis tv.

"K...".

"ya?".

"aku sedih...".

"AJ?". zack angguk. dia rebah ke sisiku. itulah yg sering kami lakukan dulu. hubungan kami agak rapat. zack dan aku bagaikan pasangan sahabat yg sukar dipisahkan. cuma kehadiran AJ sedikit-sebanyak menjarakkan kami. kemuncaknya, aku dituduh perampas.

"kau masih cintakan dia?".

agak lama zack merenung soalanku. dia bungkam.

"come on, zack... relaks la. kau perlu masa untuk lupakan dia. sabar k?".

"kau masih sendiri?". aku kaget. soalan zack seakan menjeratku pula.

"erm, kira-kiranya...".

"aku dengar kau bersama edy. mana dia?".

ah, zack. perlukah kau ungkitkan aku lagi cerita lama. edy itu tak ubah umpama cerita sampah yg ingin aku campak jauh-jauh. tak kuasa aku nak ingatkan lelaki itu lagi.

kesal?

tak juga. cuma hingga kini aku seperti orang bodoh bila memikirkan bagaimana aku bisa berperasaan terhadap edy.

"kau marah?". aku kembali merenung zack.

"why should i? aku ngan dia hanya kawan ajelah. ooo... pandai nak korek ya!".

"aku happy kalau kau ada someone...".

"no-lah, zack. aku masih single. camnie lagi best!".

"ko free weekend?".

aku pantas mengangguk.

"kenapa?".

"kita ke MT, mau?".

"boleh juga!".

malam minggu.

aku bertemu zack di pintu masuk. kelihatan dia membawa seorang 'anak ikan' baru.

"taste...", usikku perlahan.

"he's yours!".

"what? ko bergurau ya zack?".

"kenalkan... iskandar! is, ini la K yg i cerita tuh!".

gila si zack nih. sejak bila pulak ubah profession jadi match-maker lak nih. erm.

iskandar pantas menghulur salam. aku kaget seketika. tak tau nak cakap apa. memandang seraut wajah iskandar saling tak tumpah seperti azhar sulaiman muda-muda. senyumannya, ah... manis sekali!

"ok, guys! have fun tonight. masuklah, nanti aku follow kemudian."

iskandar dah pun menarik tanganku. ayoo, laju aja budak nih. aku pulak yg teruja lebih2.

keadaan penuh sesak di dalam. kelihatan kelibat beberapa orang temanku. syed, rizal, lotfi, halim. seperti biasa kami bertegur sapa sebelum masing2 membuat hal sendiri. aku turut memperkenalkan iskandar kepada mereka.

rizal senyum.

"koleksi terbaru ke?", desisnya.

"no-la. kawan je. si zack yg bawak. jumpa kat atas tadi." jujur aku mengakui.

"leh caras?". hahaha... ada hati rupanya. cubalah!

"hai, i rizal. u nie handsome-lah! single lagi?".

"sorry, i'm not interested. i'm wif K!". huh, belum apa-apa dah kena. bangga juga aku si iskandar jawab camtuh. yer lah even dia cuma nak elakkan rizal (barangkali?) tapi terasa best gak dlm hati.

"i'm sorry...". aku blur.

"mention your name...".

"oh, no-lah it's fine. diorang tuh biasalah, suka kacau new boy. pepandai lah u ngelak!".

kami ke dance floor. dr jauh beberapa org teman lagi menggamitku. gosh, dah lama rasanya tak ke MT. tak sangka dah sesak camnie.

aku dan iskandar menari hingga pagi. kelibat zack masih juga tak kelihatan. aku menarik iskandar, mencelah di tengah2 dance floor.

"ke mana?".

"cari zack!".

"dia dah balik!".

"uh, how...".

"it's ok. u ngan i malam nie. forget about him. come here, baby...". iskandar telah pun menarikku kembali ke dalam rangkulannya. aku yg kebingungan hanya terpinga-pinga.

"krigg.. kringgg...".

"hellooo...!".

"zack! where have u been last night? puas aku cari...".

"ish, kot yer pun bagi la salam. terkejut aku. ingat sapa la call pagi-pagi buta camnie!".

"pagi opah kau! dah pukul dua belas kau tau. kau gi mana semalam? kau saja ek nak tinggalkan aku ngan si is tuh...".

"alah, relaks la. nape marah2 nih? aku ada buat salah ke?".

"yup, banyak! first, kau tinggalkan aku. kedua, kau kenalkan aku ngan si is pas tuh kau biarkan aje kitorang. dah tuh, is plak mabuk2 malam tadi. aku kena angkut dia bawak balik kau tau!".

"iskandar kat rumah kau lah ye?".

"of course-lah dia kat rumah aku now. apa maksud kau tanya camtuh? aku tak kira kau datang sekarang amik dia. aku wait!". pantas aku letakkan gagang. geram!

"hai, sweety! morning. muka u nampak merah. u cakap ngan siapa tadi?". hah, nie sorang lagi tak reti2. dah pagi pun masih nak morning2 lagi. gerammnyerr!

"u ok?".

"yeah, i'm fine. erm, thought u masih tido lagi...".

"erm. i dengar u bising-bising. ingat apa tadi." alamak, eishh... dia dengar ke aku marah2 tadi? malunya...

"uh, sorry!". iskandar senyum seraya menghampiriku perlahan.

"i miss you...". huh?

"i miss you sepanjang i tido tadi...". ah, mamat nie. sah gila!

"u rehatlah. i buatkan hot choclate!". aku pantas bangkit dr sofa.

"nah, minumlah! nanti sejuk...".

"apa plan u hari nie?".

"no plan yet. tunggu zack datang amik you jer!". agak kasar bunyiku.

"you suruh zack datang amik i?". aku angguk.

iskandar tergelak seketika.

"why?".

"ermm... nothing. it's ok. i boleh balik sendiri. i'm sorry dah susahkan you."

"errr...". iskandar bingkas bangun menghala ke bilik air.

aku terkulat-kulat sendirian. bodoh!

"err, ada towel?".

"ya, ya.. jap. er, nah!".

"thanks!". terpisat aku melihatkan batang tubuh iskandar. kekar gitu. telan liur seketika.

opss!

K.

P/s : Bukan karya aku, 

Post a Comment

0 Comments