Abudi Alsagof Kembang Bakat di Negara Orang - Mieza S Mieza S: Abudi Alsagof Kembang Bakat di Negara Orang

Abudi Alsagof Kembang Bakat di Negara Orang

February 06, 2016

Abudi Alsagof Kembang Bakat di Negara Orang

Abudi Alsagof Kembang Bakat di Negara Orang

Biodata :

Nama : Abudi Alsagof
Tarikh Lahir : 28 Mei 1991
Asal : Selangor
Pengalaman dalam parkour : 9 Tahun
Pekerjaan : Traineer di Dubai dalam bidang Parkour/freerunning

Abudi Alsagof Kembang Bakat di Negara Orang

Award :

  • Judge of the Freerun Championship Malaysia 2011
  • Champion of the Indo Freerun Championship 2011
  • Second Runner-Up Singapore freerunning championship 2013
  • Stunt body double for Mahesh Babu in a Navratna Oil TVC aired in India. 
  • Featured talent of Parkour in Spritzer's twist & recycle TV Commercial
  • Featured talent in HOTLINKS Super Savers TV Commercial


Abudi Alsagof Kembang Bakat di Negara Orang

Aku mula cari kisah Abudi lepas membaca helaian akhbar tentang beliau. Dimana beliau membawa imej muslim dalam suka parkour. Pada entri sebelum ni ada aku nyatakan juga. Aku mula meminati parkour selepas aku menikmati cerita dalam televisyen. Sejak dari tu, aku banyak menonton youtube tentang gerakan parkour. Cuma aku je yang belum bergerak - gerak. Atau mungkin, aku tak payah buat sebab aku perempuan. Tak sesuai. Kang jatuh, naya. 

Terfikir juga aku. Kenapa mengembangkan bakat tidak di negeri sendiri. Apa kurangnya Malaysia. Ouh aku terlupa. Malaysia lebih mengutama kan Panda dan politik yang semakin terumbang - ambing. Tidak pada anak muda yang punya bakat. Tapi bila berlakunya kes lumba haram dan sebagainya, mula lah menuding jari. Apatah perangai.

Abudi Alsagof Kembang Bakat di Negara Orang

Bagi aku Abudi ni seorang yang hebat. Dia bawa sesuatu yang dia minat ke persada dunia. Maknanya untuk pertama kali mungkin bila dia memasuki Parkour terang - terang akan ramai orang yang cakap  Abudi ni buang masa. Tapi bila dah berjaya baru semua nak poyo. Mungkin sebab tu Abudi berusaha keras untuk berjaya. Membawa parkour di mata dunia. Video yang aku kongsikan dari youtube di entri ini. Ada juga dinyatakan, mungkin Malaysia tak pernah tahu pun siapa Abudi dan apa kecemerlangan dan penganugerahan yang diterima Abudi sepanjang di dalam arena parkour. Sedangkan Abudi membawa nama Malaysia. 

Di Malaysia, selagi benda tu tak membawa apa - apa kebaikan dan kelebihan selagi itu lah benda tersebut tidak akan mendapat apa - apa kemudahan untuknya. Sebab tu lah Abudi ke Dubai dan mengembangkan bakatnya disana. Kata beliau, di Dubai. Walaupun parkour masih baru namun kemudahannya telah pun disediakan. Sebab diorang ni jenis support. 

Abudi Alsagof Kembang Bakat di Negara Orang

Abudi Alsagof Kembang Bakat di Negara Orang

Abudi Alsagof Kembang Bakat di Negara Orang


Teruja aku tengok semua video - video Abudi. Aku pula yang rasa gayat. Nampak sangat aku betul - betul menghayati apa Abudi buat. Sampai kaki aku yang menggeletar takut jatuh. Macam aku pula yang duduk di atas. Hahahha. Abudi pernah menjadi kontroversi dulu. Sebab panjat bangunan di Putrajaya. Kelakar lah Malaysia ni. Abudi bukan buat apa pun. Kalau jatuh, Abudi yang mati. Polis dan ambulans yang kena bekerja. Ada juga kerja nak dibuat. Tapi Abudi kan proffesional. Mesti dah praktik banyak kali kan?

Di Malaysia, bakat anak muda terlalu banyak. Cuma tidak ada kemudahan yang disediakan kepada mereka. Kerana itu lah berlaku gelaja yang tidak sihat seperti lumba haram dan sebagainya. 

Banyak lagi kejahatan yang wujud di Malaysia, tapi mereka tutup mata! Sibuk nak kejar penjenayah Cyber lah, apa lah. Jatuhkan hukuman pun pada yang tidak selayaknya. Aku sudah tidak tahu bagaimana lagi mahu mengulas Malaysia. Sudah gagal menjadi sebuah negara  mungkin! Maaf, entri berbaur hasutan. #KitaSemuaPenghasut


No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana meluangkan masa membaca dan meninggalkan komen.