Serangan di Paris Menggemparkan Dunia!





Serangan di Paris Menggemparkan Dunia! |

Televisyen dan berita perkhidmatan Perancis melaporkan bahawa berpuluh-puluh orang terbunuh dan ramai lagi cedera dalam beberapa serangan di Paris pada malam Jumaat malam tadi. Berikut adalah lokasi serangan yang telah disahkan sebagai 3 pagi waktu di Paris.



Tembakan dan Tebusan Diambil dari Dewan Konsert

Kira-kira 09:30, beberapa individu bersenjata masuk ke dalam The Bataclan (sebuah konsert sedang berlaku disini)  dan mula menembak selama kira-kira 10 minit. Pada kira-kira jam 10 malam, lelaki bersenjata mula mengambil tebusan. Pegawai disini mengatakan bahawa kira - kira Media Perancis  orang telah terbunuh disini.

Serangan di Paris Menggemparkan Dunia!

Serangan di Paris Menggemparkan Dunia!




Tembak - menembak di restoran

Polis berkata, tembakan berlaku di sebuah restoran Kemboja Arrondissement 


Serangan di Paris Menggemparkan Dunia!

Serangan di Paris Menggemparkan Dunia!


Letupan Di luar sebuah Stadium Bar Berdekatan

Sekurang-kurangnya dua letupan kedengaran di luar Stade de France, stadium sukan utama di negara ini semasa perlawanan bola sepak Perancis-Jerman, menurut The Associated Press.



Serangan di Paris Menggemparkan Dunia!

Serangan di Paris Menggemparkan Dunia!



Apa yang telah berlaku?

Terdapat enam kejadian tembakan di Paris dilihat sebagai serangan pengganas diselaraskan oleh kira - kira12 lelaki bersenjata. Sekurang-kurangnya tiga pengganas mengambil lebih daripada 100 orang tebusan di sebuah dewan di mana konsert muzik sedang berlangsung, sebelum mereka mula secara rawak membunuh orang yang tidak bersalah. 

Lima letupan kedengaran apabila polis menyerbu tempat tersebut. Wilayah Paris Polis berkata, penyerang memakai jaket kalis letupan dan meletupkan mereka semasa serangan polis di tempat kejadian. Tiga pengganas terbunuh, apabila polis mengambil alih dewan.

Seorang pegawai polis Perancis mengesahkan terdapat dua serangan berani mati dan satu pengeboman berhampiran stadium utama di Paris. Masih terdapat lagi lima lelaki bersenjata yang masih bebas di ibu negara, Paris.

Menurut pegawai bandar, dikatakan seramai 140 orang terbunuh dan ramai yang cedera!Seramai 118 orang terbunuh dalam konsert, dan empat daripada mereka adalah anggota polis. AFP mengorbankan empat orang telah meninggal dunia di Stade de France, termasuk tiga pengganas.

Serangan di Paris Menggemparkan Dunia!
Serangan di Paris Menggemparkan Dunia!


Serangan di Paris Menggemparkan Dunia!


Ban Ki-moon, ketua PBB, telah mengeluarkan kenyataan berikut.

"Setiausaha Agung mengutuk serangan pengganas dan mengeji perbuatan mereka dengan apa yang berlaku di Paris. Dia menuntut pembebasan segera terhadap individu yang dilaporkan sedang menjadi tebusan dalam teater Bataclan itu. Amanah Setiausaha Agung berkata bahawa pihak berkuasa Perancis akan menggunakan kuasayang mereka  ada untuk membawa penjenayah ke muka pengadilan dengan segera. Setiausaha Agung memanjangkan ucapan takziah kepada keluarga mangsa dan kesembuhan cepat kepada mereka yang cedera. "


Begitulah laporan yang telah dikeluarkan oleh laman web : 



Kejadian Serangan di Paris telah mengejutkan dunia yang sedang tidur ketika ini. Adakah ini juga suatu konspirasi yang berkemungkinan telah dirancang? Seperti tidak logik. Tapi dunia akhir zaman seperti ini, tiada yang mustahil. Percaya atau tidak sahaja. Di Palestin setiap hari berlaku kejadian begini tapi tidak pulak di ambil kira. Adakah kerana kejadiannya sudah acapkali dan menjadi harian? Sementelah mereka sudah malas ingin mengambil tahu. Tidak seperti di Paris yang jarang - jarang terjadi. Apa pun semoga kita baik sahaja mendapat lindungan Tuhan, Insyaallah. 

Post a Comment

3 Comments

  1. terkejut saya baca :-O

    ReplyDelete
  2. diorang ni macam takde keje pulak..haishh...moga-moga tiada lagi perkara buruk yang berlaku

    ReplyDelete

terima kasih kerana meluangkan masa membaca dan meninggalkan komen.