Fakta Bob Marley - Mieza S Mieza S: Fakta Bob Marley

Fakta Bob Marley

September 30, 2015

Fakta Bob Marley


Fakta Bob Marley

Boleh meramalkan masa depan
Bob Marley mempunyai keupayaan untuk membaca tapak tangan orang lain dan meramalkan masa depan orang tersebut. Ia akhirnya menjadi sumber salah tanggapan kepada orang-orang di sekelilingnya yang menganggap dia seorang nabi. Lagu "No Woman, No Cry 'adalah satu contoh bagaimana misteri nya beliau.


Dipenjara kerana ganja
Marley mempunyai satu tabiat dimana akan mengambil ganja setiap kali konsert. Pernah dipenjara selama setahun kerana ganja. Dalam penjara, Marley menjadi lebih celik terhadap huru-hara politik di Jamaica dan di dunia.


Dikebumikan di Jamaica
Apabila meninggal dunia, beliau telah dimakamkan di bawah tanah di Nine MIlem St Ann Parish, bersama bola sepak, gitar kegemarannya Gibson Les Paul, serta sebungkus ganja.


Meteor jatuh
Pada masa kelahiran Bob Marley, beberapa orang memberi keterangan bahawa mereka melihat beberapa meteor jatuh. Menurut kepercayaan tempatan, ia bermakna terdapat seseorang yang hebat akan lahir ketika itu.


Tidak berbapa
Bob Marley hidup tanpa seorang bapa sejak berusia 10 tahun selepas Norval meninggal dunia pada tahun 1955.


Berhenti sekolah
Pada usia 14, Bob Marley mengambil keputusan untuk berhenti sekolah dan belajar untuk mengimpal dan mula belajar muzik dengan kawannya Bunny Wailer dan Joe Higgs.


Menubuhkan band
Bob Marley mula menyukai muzik dan membentuk band pada tahun 1962. Band pertama adalah penubuhan Teeneger.


Kanser
Pada tahun 1977 Bob Marley sebenarnya telah disahkan mengidap kanker kulit, namun hal tersebut disembunyikan dari pihak luar tanpa alasan yang jelas.


Vegetarian
Bob Marley juga seorang Vegetarian.



Seorang pencinta sepak bola
Pemain bola tengah dipanggil Skipper
Trever Wyatt, ketua Island Records berkata " ... Sia - sia untuk merampas bola dari dia. Kerana Bob sangat berbakat. Bola sentiasa datang kepadanya. " 



Fakta Bob Marley
Miss World 1976, Cindy Breakspeare.


Layak disebut Mr. World
Menjadi bapa kepada 11 orang anak (secara tidak rasmi)
Pernah bercinta dengan Ratu Dunia 1976, Cindy Breakspeare (ibu kepada Grammy pemenang anugerah pemuzik, Damian Marley)


Pemuzik yang hebat
 Marley telah dipecat kerana terlalu berbakat dan berkarisma sebagai seorang ahli muzik. 
Tahun 1973, Sly Stone menjemput Bob Marley dan The Wailers sebagai kumpulan pembukaan Sly Stone dalam siri lawatan di Amerika untuk 17 kali persembahan.
Sly memecat Marley setelah beliau menjadi perhatian padahal Sly adalah bintang utama dalam pertunjukan tersebut.


Tercatat dalam buku-buku sejarah
Album terlaris reggae sepanjang masa dengan lebih dari 15 juta kopi terjual di Amerika Serikat dan sekitar 25 juta salinan terjual di seluruh dunia - Ambum Bob Marley and The Wailers "Legend"



Fakta Bob Marley
Gamber perkahwinan Bob Marley dan Rita Marley
sumber : dailymail.co.uk


Seorang pekerja pabrik
Ketika ia pertama kali berkahwin dengan isterinya Rita Marley dan berpindah ke Amerika Syarikat, beliau menghabiskan masa bekerja di kilang DuPont sebagai pembantu makmal dan kilang Chrysler.


Seorang anak kulit putih (white boy)
Bapanya, Norval Marley adalah seorang lelaki yang mendakwa mempunyai menjadi panglima angkatan penjajahan British di Caribbean, yang ia tidak boleh disahkan.





Pernah ditembak
Ketika sedang bersiap untuk ke sebuah konsert, seseorang telah menembaknya. Sehingga kini, penembak tersebut tidak diketahui siapa dan punca. 


Fakta Bob Marley

1 comment:

terima kasih kerana meluangkan masa membaca dan meninggalkan komen.