HAIWAN PELIK - Mieza S Mieza S: HAIWAN PELIK

HAIWAN PELIK

July 01, 2012
weyh. mari-2 tengok. aku kan suka berkongsi. ni semua atas ehsan encik google yang paling aku sayang. Seperti yang diketahui sangat banyak sebenarnya haiwan pelik yang boleh ditemui di dunia ini. Buktinya, banyak artikel yang Melayukini.net siarkan, semuanya berkisar tentang haiwan yang kita sendiri tidak pernah melihatnya. Terdapat ratusan juta jenis spesis haiwan dalam dunia. Daripada sekecil-kecil serangga hingga sebesar-besar gajah dan paus. Banyak yang dah manusia jumpa dan ketahui, tapi tak dinafikan, masih ada yang baru dijumpai dan dianggap pelik dan aneh rupanya. Jom layan gambar haiwan pelik di bawah ini. :) *teruja nak tunjuk.


 Axolotl
Spesies Salamander yang berasal dari Mexico

Aye-aye
Spesies terancam dari  Madagascar yang mempunyai gigi seperti tikus dengan jari yang panjang, dan mempunyai sama ekologi seperti burung belatuk. Ia adalah primat pada waktu malam yang terbesar di dunia.

Blobfish
Ikan laut dalam yang menghuni perairan sekitar Australia dan Tasmania.

Dumbo Octopus
Spesies sotong yang menyerupai gajah terbang ini hidup di laut dalam

Emperor Tamarin
Tinggal di barat daya Amazon Basin, Peru di timur, utara Bolivia dan di negeri-negeri barat Brazil Ekar dan Amazonas. Bulunya berwarna kelabu, dengan sedikit kekuningan di dada.

Hagfish
Hagfish menjadi perdebatan kerana ia tergolong dalam keturunan yang jauh lebih primitif daripada mana-mana kumpulan ikan. Menghasilkan lendir sebagai pertahanan diri menyebabkan saintis menamakan Hagfish sebagai haiwan paling menjijikkan diantara semua makhluk laut.

Komondor Dog
Spesies anjing yang mempunyai jumlah bulu paling banyak dalam keluarga kanine/serigala.



Pygmy Marmoset
Spesies monyet kerdil yang berasal dari kanopi hutan hujan Brazil barat, tenggara Colombia, Ecuador timur, dan timur Peru.







comel kan? hehehe. suka aku tengok depa. comel sangat. kalau jadi anak patung pong boleh. subhanallah. hebat kan ciptaan NYA? 





2 comments:

  1. memang pelik.. takut nak tengok lama-lama sbb 1t time tengok

    ReplyDelete
  2. memang pelik2. terasa geli tengok hagfish tu. kuasa Allah, Dia yang cipta segala-galanya :)

    ReplyDelete

terima kasih kerana meluangkan masa membaca dan meninggalkan komen.