Sungai di Dalam Laut Mexico - Mieza S Mieza S: Sungai di Dalam Laut Mexico

Sungai di Dalam Laut Mexico

May 12, 2012
sapa jelah yang tak pernah dengar cerita pasal sungai di dalam laut mexico kan? hesh. gila apa aku tak teruja. siap google sampai lebam kod. semata-2 nak taw pasal ni. hebat kan kuasa ALLAH? sangat hebat. seorang penyelam yang bernama ANATOLY BELOSHCHIN telah mengambil beberapa gambar 'sungai' di dalam laut dari kedalaman 60m di perairan CENOTE ANGELITA,MRXICO.Seperti dilansir crystalkiss.com, di kedalaman lebih dari 30 meter tim penyelam menemukan air tawar di tengah kolom air laut. Kondisi itu berubah dan penyelam kembali menemukan air laut mulai melewati kedalaman 60 meter. tengok, macam mana ada air tawar dalam laut? macam tak logik kan? tapi bila pakar sains yang menyelidik. sesunngguhnya SAINS itu sangat hebat kan. kan? ada sapa kat sini mahu menjadi pakar sains?? aku dulu pon sama lah tapi pk balik aku tak mampu nak belajar sains. susah, :)). okay jom tengok gambar .






Beberapa meter dari lokasi itu akan ditemukan sebuah gua. Di bagian bawah dekat gua itu tim penyelam menemukan sebuah sungai lengkap dengan pohon dan dedaunan yang mengapung di kolom air itu.

Ternyata lokasi itu bukanlah sungai seperti yang terlihat di daratan. Tetapi, suasana itu memang mirip sungai lengkap dengan lapisan seperti air yang berwarna agak kecoklatan.

Tapi tunggu dulu, warna kecoklatan itu bukanlah berasal dari air tawar. Disebutkan, bagian kecoklatan yang mirip air sungai itu adalah lapisan bagian bawah gas hidrogen sulfida. Gas yang biasanya dihasilkan dari saluran pembuangan kotoran.

Secara keseluruhan, tim penyelam menemukan itu adalah kondisi yang sangat mengejutkan dan menakjubkan untuk dipandang.

"Di kedalaman 60 meter saya menemukan kembali air laut. Saya melihat sebuah sungai, pulau, lengkap dengan daun yang berguguran. Tapi sungai yang kami lihat adalah lapisan dari gas hidrogen sulfida," kata Anatoly.

tengok. sains unik kan? jadi saya menyeru rakyat malaysia ni. marilah kita mengkaji alam ALLAH yang sangat mengagumkan ciptaannya, muhasabah diri 5 minit. adakah kita HAMBA yang bersyukur? kadang-2 kita terleka dengan duniawi. termasuk aku yang malas sembahyang. menganggap sembahyang tu tak mendatang kan apa-2. 

astaghfirullah. semoga kita semua diberi kan hidayah ALLAH untuk merasa nikmatnya iman. amin~ 







2 comments:

  1. dlm air ade air.. menakjubkan ciptaan Allah.. thanks sbb cr info.. ngehngeh =)

    ReplyDelete
  2. ciptaan ALLAH memang sangat INDAH kan? :))

    ReplyDelete

terima kasih kerana meluangkan masa membaca dan meninggalkan komen.