Akhirnya Dapat Buat 'Photoshoot'

Akhirnya Dapat Buat 'Photoshoot'

akhirnya dapat juga aku buat maternity shoot. sebelum ni keguguran sampai 2 kali. tuhan bagi aku peluang merasa sehingga masuk fasa ketiga kehamilan. alhamdulillah tiada yang aneh - aneh atau luar biasa. simptom sama macam ibu hamil dan aku akui simptom kehamilan aku tak seteruk orang lain. mild sahaja, alhamdulillah untuk pengalaman kehamilan itu. 


D.I.Y Maternity Photoshoot 

Akhirnya Dapat Buat 'Photoshoot'

sebenarnya aku aim untuk hire fotografer. mungkin modal dalam rm300-rm500. murah sebab shoot and burn (gambar akan diberi di dalam pendrive/ drive). ini pun tidak termasuk MUA dan baju baru. hehhehee. aku dah cuci mata dekat shopee baju maternity dress untuk photoshoot. kebanyakkan harganya dalam lingkungan rm70-rm200. kalau aku bijak, aku beli jelah dress biasa yang cantik. ada je. 

kos MUA pula boleh cari yang murah dalam rm100. itu pun tak termasuk transport nak ke tempat aku kan? hahahha. akhirnya aku ambil keputusan untuk diy sahajalah. walaupun modal kasar agak besar. tapi aku puas hati. sebabnya penggunaan item yang aku beli akan digunakan dalam tempoh yang lama selagi aku tak jual. 


Photoshoot Guna Kamera Baru

jadi modal kasar yang aku guna adalah untuk beli kamera baru. sebelum ni aku ada DSLR. disebabkan aku perlukan wang dengan segera, terpaksalah aku jual kamera tu. sebelum ni aku guna canon EOS 500D. beli tahun 2021 kot? harga rm2000 jual balik rm400. sobs T_T

kali ni aku beli mirrorless yang boleh dikatakan masih baru. canon EOS R50 dengan harga rm3345 yang didatangkan bersama lens 18-45mm. boleh la dari tak ada kan? walaupun tak puas dengan lens kit tu hahahhaa. 

Akhirnya Dapat Buat 'Photoshoot'

siapa fotografer aku? semestinya adik aku. yeayyy. mekap pun sendiri. edit dekat lightroom untuk nampakkan mekap tu menyerlah! baju pakai apa ada saja. jimat banyak! cuma aku lupa bawa baju/ props untuk baby. geram betul. macammana entah boleh terlupa. 

terima kasih adikku, sayang. hahahaha.

Akhirnya Dapat Buat 'Photoshoot'
fotografer tidak berbayar


Photoshoot di Taman Botani Perdana Kuala Lumpur

kenapa aku pilih lokasi ini? sebab tahun january 2021 aku pernah datang sana untuk acah - acah photoshoot. masa ni dah ada DSLR tak silap. entah lupo lah. 

aku datang sana semula, bukan untuk mengenang. tapi aku nak kan background tu lah hahaha. sebab cantik. dekat shah alam ada taman jepun. panas lah situ. kecil. walau sebenarnya bukan aku ukur setiap inci jalan pun. 

Akhirnya Dapat Buat 'Photoshoot'
Jan 2021


Maternity Photoshoot Bersama Husbaby

Akhirnya Dapat Buat 'Photoshoot'
-- doaku untukmu hanya satu
semoga dimata Tuhan, kau adalah orang 
yang ku butuhkan dalam hidupku.
bukan sekadar yang ku inginkan.


Akhirnya Dapat Buat 'Photoshoot'
kata mereka, kau lelaki paling biasa di bumi,
tapi mengapa pagi
selalu terbit dari matamu?

kata mereka, kau lelaki paling biasa di bumi,
tapi mengapa ketenangan
selalu berumah di wajahmu?

kata mereka, kau lelaki paling biasa di bumi,
tapi mengapa hidup yang paling surga
adalah saat bersamamu?
- depok, 1995



Akhirnya Dapat Buat 'Photoshoot'



Akhirnya Dapat Buat 'Photoshoot'
dirahmatilah hati yang terluka --
tempat dimana tangisan tak pernah memiliki air mata,
dan jeritan yang lantang tapi tak pernah bersuara



Akhirnya Dapat Buat 'Photoshoot'
kerana apabila saya bertemu dengan engkau,
maka matamu yang sebagai bintang
timur itu sentiasa menghilangkan susun kataku
-hamka, tenggelamnya kapal van der wijck


Akhirnya Dapat Buat 'Photoshoot'
aku mengenalmu.
pun dirimu;
di bawah langit biru atau kelabu,
kita berjalan menyusuri dunia yang tidak pernah orang tahu.

aku tidak bertanya tentang tubuhmu,
kau tidak bertanya tentang isi kepalaku.
tak ada basa-basi-bisu;
hanya ada kita,
dan sepasang degup yang menggebu.

nada mayor ku dengar merdu pada setiap satu detak jantungmu.
untaian kata - kata berubah fungsi menjadi sesuatu yang tidak perlu.
raut wajah dan tajamnya matamu;
nadir indah dan anafora
yang melayang sendu di sujud terakhirku.

tak ada belenggu yang mengikat kita;
tak ada cepat atau terlambat untuk cinta.
biarkan semesta berencana;
biarkan rasa memilih jalan pulangnya.

kita hanyalah sepasang puisi --
yang hidup dan bernyawa di berbeda dimensi.
tapi jika Tuhan bertanya tentang hal yang membuatku nyata selama ini,

akan ku sebut namamu dua kali.


Akhirnya Dapat Buat 'Photoshoot'
mencintamu
adalah salah satu daripada
kesenian yang telah di ajarkan tuhan
kepadaku
- JS


Akhirnya Dapat Buat 'Photoshoot'
kita seperti ketidaksengajaan
yang telah diatur baik
oleh Tuhan


Akhirnya Dapat Buat 'Photoshoot'
Seseorang yang tepat tak selalu datang tepat waktu.
Kadang ia datang setelah kau lelah disakiti oleh seseorang yang tidak tahu cara menghargaimu.
- Fiersa Besari

buat hubbyku, 
semoga kau adalah antara hal paling indah pernah ku terima dari Tuhan. semoga nanti kedepannya kau akan mejadi seorang bapa yang baik kepada anak - anak kita. semoga selalu kau diberi umur panjang dan sihat untuk terus bekerja memberi bahagia pada keluarga kecil kita. serta menyemai cinta yang tetap tumbuh dalam rumahtangga. ily hubbyku. semoga panjang jodoh kita sampai tua ya.

buat kalian yang membaca ini, doakan lah aku semudahnya bersalin nanti. semoga kalian yang juga sedang menunggu cahaya mata, aku doakan Tuhan berikan rezeki kepada kalian. semoga sampai doa - doa kita kepada Tuhan.

* semua puisi diambil dari rujukan pinterest.

Post a Comment

1 Comments

  1. Amin atas doa untuk yg menanti cahaya mata..
    Utk awak, semoga dipermudahkan segala urusan bersalin nanti ya..

    ReplyDelete

terima kasih kerana meluangkan masa membaca dan meninggalkan komen.