TUTORIAL CREATE TABLE ( JADUAL ) - ACCESS





TUTORIAL CREATE TABLE ( JADUAL ) - ACCESS  | Assalamualaikum. Harini aku akan tunjuk satu lagi asas dalam penggunaan access. Iaitu membuat table (jadual) dalam sistem. Sepatutnya ini merupakan tutorial yang pertama. Tapi aku dah langkau dengan button(butang) dulu. Aku harap sesiapa yang merujuk tutorial ni dia akan faham.



Table yang aku maksudkan adalah table (jadual) yang akan digunakan untuk penyimpanan data data korang nanti, Okay lets start.





1. Pertama sekali korang kene klik tab CREATE. Dekat tab tu ada icon yang tulis TABLE. Okay klik yang tu. 



2. Lepas klik paparan macam kat atas ni akan keluar. So korang bagi la nama TABLE korang. Makesure semua huruf besar dan tak de jarak. Tapi kalau korang jarak pun tak de masalah aku rasa, sebab tak keluar error pun. Tapi bila korang belajar awal awal pasal pangkalan data ni nanti korang akan belajar pasal entiti, erd, dan sebagainya. Jadi mungkin korang akan lebih faham.



3.Data Type tu apa pulak? Data type tu (currency, number, short text......) currency untuk mata wang, number untuk nombor, dan perkataan biasa tu boleh guna short text. korang yang kena setting sendiri berdasarkan data yang korang akan tulis nanti.





4. Hsilkan akan jadi macam di atas. Kalau nak mix kan antara perkataan dan nombor korang still kena guna short text. :) 


Okay siap. Ouh lupa. Macam mana nak buat macam paparan di atas selepas setting data type ? Korang kena pergi dekat tab HOME then pilih table view. 


Post a Comment

1 Comments

terima kasih kerana meluangkan masa membaca dan meninggalkan komen.